De grootste toename van de waardering in de markt voor particuliere schadeverzekeringen is zichtbaar bij het thema product. Daarnaast investeren verzekeraars veel in de deskundigheid van hun medewerkers, wat zorgt voor een toename in de waardering voor accountmanagement en de binnendienst. Naast deskundigheid noemen veel adviseurs een meedenkende houding en mandaat om zaken op te lossen voor medewerkers van verzekeraars als een driver van performance.
Adviseurs spreken zich het meest positief uit over de digitale dienstverlening en de persoonlijke benadering van Nh1816”
Aegon koploper hooggewaardeerde middenmoot
In de markt voor particuliere schadeverzekeringen wordt Nh1816 het hoogst gewaardeerd(8,6). Adviseurs spreken zich het meest positief uit over de digitale dienstverlening en de persoonlijke benadering van Nh1816. Nh1816 heeft veruit de hoogste score van alle deelnemers op alle deelmarkten en probeert het werk van de adviseurs zo veel mogelijk te faciliteren. Dit geldt voor zowel de dienstverlening van de verzekeraar, als de producten die de verzekeraar aanbiedt.

Op gepaste afstand van Nh1816 volgt de hooggewaardeerde middenmoot met Aegon (7,7) als aanvoerder. Adviseurs noemen de samenwerking met de binnendienst en de digitale dienstverlening van Aegon als belangrijkste wapenfeit. Op de gedeelde derde plek staan Unigarant en ASR(7,6).
Producten en digitale dienstverlening
Producten en de digitale dienstverlening zijn volgens de adviseurs de belangrijkste thema’s waarop een verzekeraar zich kan onderscheiden van de rest van de markt. De prijs-kwaliteitverhouding en maatwerkmogelijkheden zijn voor de adviseurs de belangrijkste punten voor een goede waardering op het thema product, waar we in de markt een stijgende trend zien. Er is hierin een duidelijke tweedeling in de aanpak van verzekeraar: Een deel van de verzekeraars zet in op concurrerende prijzen, waar een ander deel te concurreren met een ruime dekking of soepele schaderegeling.
Op het gebied van digitale dienstverlening zien we een toename van de waardering in de markt. Verzekeraars maken grote stappen op het gebied van digitale ontsluiting van maatwerk, gebruiksvriendelijkheid van systemen en de vindbaarheid van informatie. Voor veel verzekeraars blijft de digitale ontsluiting van maatwerk een lastig punt. Dit resulteert bij een deel van de verzekeraars in lange doorlooptijden van producten die worden gezien als maatwerk.