Hoe zagen de afgelopen jaren er voor WeGroup uit?
“We zijn een jaar of vijf geleden in België gestart, in eerste instantie als B2C-bedrijf. We wilden zelf digitaal adviseur zijn, noem het maar de Belgische Independer, want dat bestond op dat moment niet in België. Door veel vraag vanuit de markt hebben we dat achter ons gelaten en hebben we ons gefocust puur op de softwareontwikkeling voor intermediairs. België was op dat moment iets minder ver in de digitalisering dan Nederland. Intermediairs zagen wel in dat het de toekomst was, maar wisten niet hoe daarmee aan de slag te gaan en de manier waarop wij de klanten digitaal adviseerden sprak ze wel aan. Ze vroegen ons hoe ze dat zelf konden implementeren en zo is het balletje eigenlijk gaan rollen.
Tegenwoordig bedienen we in België zo’n 700 advieskantoren, van de zeer kleine intermediairs tot de allergrootsten zoals Aon. Omdat we in een klein land zitten, zijn we snel gaan kijken voor welke andere landen het interessant zou kunnen zijn. We zijn eerst in Frankrijk beland, wat voor ons als Belgen iets makkelijker is omdat we ook Frans spreken. Daarnaast zijn we uitgebreid naar Griekenland en Cyprus en de meest recente uitbreiding was Nederland.
In Nederland bedienen we nu ongeveer 100 intermediairs, waarvan het gros kleine kantoren zijn met een paar uitschieters zoals Heinenoord”
We zijn eerst de Nederlandse markt op gekomen met onze particuliere oplossing, maar we leerden al snel dat de meeste intermediairs inventarisatie en adviestooling voor zakelijke verzekeringen interessanter vinden. Dus zijn we uitgebreid naar de zakelijke dienstverlening. Dat was de aanzet om dit ook in andere landen uit te gaan rollen en dat bleek succesvol. In Nederland bedienen we nu ongeveer 100 intermediairs, waarvan het gros kleine kantoren zijn met een paar uitschieters zoals Heinenoord.
In België is een van de grootste makelaars, Hillewaere, onderdeel van Alpina Group. Daarom verwachten we dat we in Nederland meer zullen kunnen doen met Alpina Group en andere spelers, want de focus begint steeds meer op volmachtpartijen te liggen. In het eerste jaar hebben we in Nederland voornamelijk de focus gelegd op de connectiviteit. Zo zijn we ondertussen een partner van Anva en Dias, en werken we met AWI, Faster Forward (Elements) en A.I. Automatisering (Assu). Waar de softwareleveranciers in België centraal georganiseerd zijn, is dat in Nederland meer gefragmenteerd. Efficientie en tijdswinst wordt echt geboost wanneer ons systeem koppelt met CRM en polisadministratiesystemen. Door onze connecties is dubbele invoer verleden tijd voor de intermediair.”
Wat is er sinds vorig jaar aan jullie aanbod veranderd?
“Naast de zakelijke risicoscan is het belangrijkste het actief portefeuillebeheer waarmee we het mogelijk maken om een afgesloten contract netjes op te volgen. De polisadmministratiesystemen zijn vaak ‘domme systemen’, het zijn goede platformen, maar er zit geen intelligentie achter. De output is op basis van wat de gebruiker er insteekt, eigenlijk is het een digitale archiefkast. Wij voegen een laag intelligentie toe aan ons portefeuillebeheer om ervoor te zorgen dat een intermediair altijd weet van de veranderende risico’s, nieuwe kansen voor bijvoorbeeld cross-selling en upselling. Natuurlijk willen we blijven werken aan de zakelijke risicoscan, die enorm is uitgebreid. In het begin was deze vooral gericht op zzp’ers en het mkb, maar intussen kunnen daar ook grote ondernemingen mee worden gescand.”
Hoe wordt de zakelijke risicoscan ontvangen?
“Positief, we hebben het geluk gehad dat veel intermediairs zich op zeer korte termijn hebben aangesloten en bereid waren om de kinderziektes erbij te nemen, en feedback te geven. We hebben daarvoor met een aantal intermediairs gewerkt die verbonden zijn aan grotere volmachten en serviceproviders, zoals Nedasco. Ze hebben gezorgd dat de Nederlandse kennis erin kwam, welke producten en risico’s en hoe dit verwoord moest worden. Dat heeft goed aangeslagen waardoor ons Nederlands team in Den Bosch uitgebreid gaat worden. Nu zitten daar twee mensen, tegen de zomer zullen daar waarschijnlijk een tiental mensen actief zijn. WeGroup bestaat momenteel in totaal uit veertig mensen. Het gaat lekker.
Nu kunnen we nog 100 advieskantoren bedienen, maar we moeten uitbreiden om nieuwe klanten aan te kunnen nemen”
Nu kunnen we nog 100 advieskantoren bedienen, maar we moeten uitbreiden om nieuwe klanten aan te kunnen nemen. In België noemen we dat een champagneprobleem, het betekent dat we selectief moeten zijn.”
Waar staan jullie over vijf jaar?
“Ik denk dat WeGroup een speler zal zijn die op Europees niveau bekend zal zijn als platform waar je niet omheen kunt als je aan verzekeringsdistributie doet. Vorig jaar was WeGroup goed voor 17 miljoen euro aan premies in België alleen. Dat is en behoorlijk deel van alle particulieren verzekeringen die in België worden afgesloten. De doelstelling is dat over vijf jaar elke verzekering die in Nederland wordt afgesloten op een enig moment het WeGroup-platform is gepasseerd.
Daarbij zien we dat de huizen, en dus hypothekenmarkt verandert. Een groeiend aantal hypotheekadviseurs kijkt daarom naar de mogelijkheid zijn verzekeringsportefeuille uit te breiden. We merken groeiende interesse vanuit deze groep. Het WeGroup platform is erg geschikt om een grote groep bestaande (hypotheek)klanten efficiënt en overzichtelijk te benaderen en van verzekeringsadvies te voorzien.”