Hoe ben je in de financiële dienstverlening terechtgekomen?
“Toen ik op de middelbare school zat, heb ik een meeloopdag gehad bij Unigarant in Hoogeveen, waar ik zelf woon. Toen wist ik dat de sector echt iets voor mij was. Op de opleiding Banken en Verzekeren vond ik verzekeringen top, maar een adviserende rol nog leuker. Ik heb vanuit de opleiding bij ABN Amro Bank stage gelopen; echt een meewerkstage: klantcontact. Dat past bij mij. Na mijn stage kon ik bij ABN Amro blijven werken. Ik had toen al heel duidelijk een visie: ik wil hypotheekadviseur worden en hoe kom ik daar. Mijn leidinggevende destijds had daar een plan van aanpak voor. Daarvoor heb ik gekozen.”
Je hebt een behoorlijke dosis ervaring op verschillende terreinen: bankzaken, verzekeringen en hypotheken. Twee jaar geleden kwam een managementfunctie op je pad. Een bewuste keuze?
“Ik kom uit een ondernemersgezin; mijn ouders hebben vroeger een schoonmaakbedrijf gehad. Ik wilde daar niet mijn werk van maken, maar heb wel een bepaalde ondernemersgeest meegekregen. Ik had al snel het gevoel dat ik graag lokaal bezig wil zijn, ook al zat ik bij ABN Amro eigenlijk ook op mijn plek met een mooi opleidingsplan. Toch had ik in achterhoofd altijd iets van ‘ik wil ondernemen, lekker mijn ding doen’. Ik heb bij Veldsink een heel mooie uitdaging gekregen. In eerste instantie werd ik hypotheekadviseur bij het kantoor in De Wijk en mocht als vestigingsmanager het kantoor aansturen. Al wilde ik graag nog iets meer uitdaging. Toen de vestigingsmanager van het kantoor in Zuidwolde vertrok, kwam dat ook op mijn pad. Inmiddels trekken de teams samen op.”
Bij Veldsink krijg je de kans om je talent te ontplooien en om te ontdekken of iets echt bij je past”
Je bent voor een vestigingsmanager best jong…
“Bij Veldsink krijg je de kans om je talent te ontplooien en om te ontdekken of iets echt bij je past. Wanneer je laat zien wat je kunt, krijg je ook een tweede uitdaging; in mijn geval een tweede vestiging. En dan heb je nog de mogelijkheid om door te groeien. Dat geeft een bepaalde rust. Ik weet dat als ik gewoon lekker mijn ding blijf doen en mezelf ontwikkel dat er binnen het bedrijf genoeg andere uitdagingen zijn. Ik voel niet de onrust van ‘nu beheers ik het en waar ga ik mijn volgende uitdaging vinden’. Voor deze kans om mij te ontwikkelen ben ik Veldsink zeer dankbaar uiteraard.”
Werkt jouw leeftijd in je voordeel?
“Het werkt in mijn voordeel dat ik heel energiek ben, ambitieus, graag stappen vooruit wil maken en het team wil meenemen in een bepaalde manier van digitaal werken. Ik denk dat je echt een bepaalde digitaliteitsslag moet maken. Maar het persoonlijke klantcontact niet moet vergeten. Hier moet een juiste balans in zijn. Hoe een tussenpersoon vroeger werkte, kan kostentechnisch niet meer. Ik ben natuurlijk heel erg thuis in het maken van die digitaliseringsslag.”
Ik ben wat digitaler dan sommige collega’s, omdat ik ermee grootgebracht ben”
Of zijn er toch ook nadelen?
“Ik ben wel de jongste. We hebben collega’s in het team die al twintig jaar op kantoor werken en die zeggen ‘wij doen het al twintig jaar zo’. Daar moet je wel het gesprek over voeren en dat is wel eens lastig. Al denk ik niet dat leeftijd qua getal een issue is. Ik ben alleen wat digitaler dan sommige collega’s, omdat ik ermee grootgebracht ben en zij zich het toch wat meer eigen moeten maken.”
Vind je dat de financiële dienstverlening aantrekkelijk genoeg is voor jongeren?
“Als jongere kun je op het gebied van digitalisering echt wat betekenen voor de toekomst van de financiële dienstverlening. Je kunt meehelpen een efficiëntieslag te maken in een sector die in transitie is. Al moet je het natuurlijk ook leuk vinden om klantcontact te hebben. De verdiensten zijn gemiddeld genomen prima, je werkt met collega's in een leuk team en je hebt een mooie afwisseling van thuis en in teamverband werken. Er zijn veel uitdagingen als je jezelf wilt blijven ontwikkelen. Als ik in mijn vriendengroep kijk, zie ik dat veel mensen zich hebben omgeschoold naar de financiële dienstverlening of nog bezig zijn om zich om te scholen. Als ze eenmaal ik het vak zitten, vinden ze het hartstikke leuk.”
Iedereen die in de branche zit, moet enthousiast praten over het werk, dan maak je een ander ook enthousiast”
Wat kan de sector doen om meer jongeren aan zich te binden?
“Iedereen die in de branche zit, moet enthousiast praten over het werk, dan maak je een ander ook enthousiast. En wanneer je zelf niet enthousiast bent, moet je je mond houden. Dat zeg ik uiteraard met een knipoog.”
Bij Veldsink heb je je snel weten te ontwikkelen. Wat kunnen we in de toekomst nog van je verwachten?
“Ik ga met dezelfde gedrevenheid en energie door. Dat doe ik niet alleen, maar met het hele team. We willen van toegevoegde waarde zijn voor onze klanten, zodat die financiële rust ervaren, dat ze weten dat ze bij één partij terecht kunnen voor hun hypotheek, financiële planning, verzekeringen en bankzaken. Mijn droom is dat we een steviger positie krijgen in de regio.”