Volgens de Twentse krant Tubantia liggen er al diverse klachten bij Kifid. Die gaan over de prijsstijging, over het gebrek aan informatie vooraf en over de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. Het dagblad citeert ook Auke Plantinga, universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen: die vindt de verhoging niet redelijk.
De eigen ombudsman van ouderenomroep Max Rogier de Haan heeft er ook een mening over: "Mensen die hun hele leven al betaald hebben, krijgen in de laatste jaren ineens een enorme verhoging. In een periode ook nog, waarin het inkomen laag is. Dat is haast niet uit te leggen en dat heeft Ardanta ook niet gedaan. Of heel slecht."
Reactietermijn twaalf werkdagen
Op een totaal van meer dan 300.000 verzekerden is het aantal klachten volgens Ardanta, van oudsher gevestigd in het Twentse Enschede, beperkt tot zo'n 125. Al geeft de ASR-dochter op de eigen website alvast aan dat contact maken ook niet zo makkelijk is momenteel: "Rond deze tijd van het jaar is het altijd extra druk bij Ardanta. We werken met man en macht om u zo snel mogelijk te helpen. Op dit moment is onze reactietermijn twaalf werkdagen."
Brief gestuurd in december
De premiestijging geldt voor klanten die een polis hebben met een uitkeringsbedrag dat automatisch wordt geïndexeerd, zodat de verzekering gelijke tred houdt met de oplopende uitvaartkosten. Daar staat dan een navenante premie tegenover. Ardanta noemt het "echt heel vervelend voor klanten". "Het is natuurlijk niet onze bedoeling dat deze jaarlijkse indexering vragen of onbegrip oproept bij klanten. We willen onze klanten juist graag uitleggen waarom we dit doen." Volgens een woordvoerder is het niet zo dat de premieverhoging stilzwijgend is doorgevoerd. "We sturen ieder jaar een brief om de indexering aan te kondigen. Die wordt in december verzonden."
De premieverhogingen zouden oplopen tot 200 procent, maar Ardanta geeft geen concreet percentage. "De verschillen tussen verzekerden zijn groot en het heeft geen zin om daar een gemiddelde aan te verbinden. We hebben door de jaren heen een steeds grotere en diversere portefeuille gekregen met een verscheidenheid aan polissen", laat de woordvoerder weten. "We hebben ook verzekerden die maar tot een bepaalde leeftijd premie betalen."
Inflatie, leeftijd en premietermijn bepalend
Afgelopen jaar is zo'n beetje alles fors duurder geworden en de kosten van begraven en cremeren ook. Dus de uitvaartpolis is ook een stuk in prijs gestegen. Ouderen moeten dan in korte tijd nog het verschil in kosten goedmaken en daardoor gaat bij hen de premie het sterkst omhoog.
De indexering wordt al tientallen jaren gedaan om het verzekerde bedrag op peil te houden. Maar hoe wordt dan de premie vastgesteld? "De premie is ruwweg opgebouwd uit drie elementen: het inflatiecijfer van het voorgaande jaar - 14,3 procent - de leeftijd van de verzekerde en de periode tot wanneer de verzekerde nog premie moet betalen. Soms is dat tot 75 jaar, in andere gevallen tot 80 jaar - en dus niet levenslang."
Elke premiestijging is een nieuw stukje verzekering
De inflatie was afgelopen jaar liefst 300 procent hoger dan in 2021. "Daardoor valt de premieverhoging voor dit jaar, zeker voor oudere klanten die bijna premievrij zijn, ook hoger uit dan voorgaande jaren. Wat belangrijk is om te benoemen is dat met de premiestijging een nieuw stukje verzekering wordt afgesloten, zodat klanten de uitvaart waarvoor zij zich destijds hebben verzekerd, ook echt kunnen realiseren. Als een verzekerde al iets ouder is, heeft hij of zij een kortere periode om dat stukje te sparen dan iemand van 30. En daarom verschilt de premie ook."
Indexering kan stopgezet
De woordvoerder geeft aan dat klanten altijd contact kunnen opnemen om de persoonlijke situatie te bekijken. "Het is altijd een optie om de indexering stop te zetten - dat is al jaren zo - maar het hangt van de situatie af of dat een goede oplossing is. Als zij bijvoorbeeld zelf spaargeld hebben, kan het advies ook zijn dat ze de indexering stopzetten voor dit jaar. Maar dat kan in andere gevallen juist heel onverstandig zijn." Ardanta heeft op de eigen site meer informatie gezet over de indexering.