Ouderen en lageropgeleiden hebben vaker moeite met digitale zaken. Ook herkent de AFM het probleem van 'splintervaardigheden'. Dat houdt in dat sommige mensen bijvoorbeeld wel geld kunnen overmaken met de bankapp, maar niet in staat zijn om online een rekening te openen. Jongeren kunnen wel mee met de digitalisering, maar zouden juist minder oog hebben voor veiligheid.
Onderzoek en kennisuitwisseling
Uit gesprekken met financiële instellingen werd het de AFM duidelijk dat zij niet altijd zicht hebben op de problemen die klanten ervaren. Voor het verbeteren daarvan is meer onderzoek en het uitwisselen van kennis belangrijk volgens de toezichthouder.
Bekende digitale oplossingen
De waakhond stelt dat ook het vaker toepassen van bekende digitale oplossingen, die al vertrouwd zijn, kan helpen. Zo verwijst de AFM naar DigiD. Die mag nu nog alleen door overheden en publieke diensten worden gebruikt, maar verdere toepassing is ‘mogelijk veelbelovend’. Daarom ziet de AFM ook een rol voor de overheid bij de aanpak van het probleem.