AFM: banken en verzekeraars moeten digitaal zwakkeren beter bereiken

AFM: banken en verzekeraars moeten digitaal zwakkeren beter bereiken

De financiële sector moet meer doen om mensen die moeite hebben met digitale zaken te bereiken en te helpen, dat vindt de AFM. De groep mensen met beperkte digitale vaardigheden is namelijk mogelijk groter dan uit eerdere onderzoeken blijkt. Ook bestaat die uit veel verschillende deelgroepen.

Ouderen en lageropgeleiden hebben vaker moeite met digitale zaken. Ook herkent de AFM het probleem van 'splintervaardigheden'. Dat houdt in dat sommige mensen bijvoorbeeld wel geld kunnen overmaken met de bankapp, maar niet in staat zijn om online een rekening te openen. Jongeren kunnen wel mee met de digitalisering, maar zouden juist minder oog hebben voor veiligheid.

Onderzoek en kennisuitwisseling

Uit gesprekken met financiële instellingen werd het de AFM duidelijk dat zij niet altijd zicht hebben op de problemen die klanten ervaren. Voor het verbeteren daarvan is meer onderzoek en het uitwisselen van kennis belangrijk volgens de toezichthouder.

Bekende digitale oplossingen

De waakhond stelt dat ook het vaker toepassen van bekende digitale oplossingen, die al vertrouwd zijn, kan helpen. Zo verwijst de AFM naar DigiD. Die mag nu nog alleen door overheden en publieke diensten worden gebruikt, maar verdere toepassing is ‘mogelijk veelbelovend’. Daarom ziet de AFM ook een rol voor de overheid bij de aanpak van het probleem.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.