"We hebben bewust gekozen voor deze stap", zegt Kemper, "omdat we geen afbreuk willen doen aan het belang van onze klanten en medewerkers. Dit kan voor andere intermediairbedrijven die zich oriënteren op de toekomst een mooi alternatief zijn om zich bij aan te sluiten."
Bijna dagelijks gebeld
De in Licent samenwerkende kantoren zijn gezamenlijk goed voor een top 20-notering in de top 100 van intermediairbedrijven. Ze waren daarmee een interessante overnameprooi in de nog altijd voortgaande consolidatiegolf, merkte Kemper. "We werden bijna dagelijks gebeld door de bekende partijen. Dat zette ons aan het denken. Bij Licent waren we gewend om jaarlijks een of twee nieuwe kantoren te verwelkomen als lid van onze coöperatie. Maar door de komst van investeringskapitaal in onze branche werden de spelregels veranderd. Om onze groei vast te houden was het daarom noodzakelijk om onze coöperatieve structuur te herzien en op die manier de voordelen van het samen ondernemen vast te houden. Dat heeft ons tot dusver veel gebracht."
Het was even stil
Dat leidde tot het ambitieuze plan om samen te gaan. "Samen met adviesbureau Marshberry hebben we een plan gemaakt waarin we de contouren hebben geschetst van een fusie tussen de verschillende bedrijven." In het najaar van 2020 is dat plan door het Licent-bestuur gepresenteerd op de ledenvergadering. "Als je als serviceorganisatie een dergelijk plan presenteert, valt er wel even een stilte in de zaal." Licent heeft met haar leden ruimschoots de tijd genomen om zich een beeld te vormen van de marktontwikkelingen. "De leden werden zich meer en meer bewust van de gevolgen van de consolidatie en gingen zich vanzelfsprekend ook oriënteren op de markt en zelf praten met andere partijen. Natuurlijk vonden we dat best spannend, maar we hebben altijd vertrouwen gehouden in de gepresenteerde visie." Volgens Kemper ontstond er al snel draagvlak voor het plan om "met elkaar onze eigen toekomst te creëren".
Passende investeerder
"We hebben vastgesteld wat we belangrijk vinden voor de toekomst. Samengevat gaat dat over mensen, kwaliteit en continuïteit. Op basis van deze uitgangspunten hebben we een strategisch plan geschreven dat de basis vormt voor de nieuwe organisatie. Daar zoek je dan een investeerder bij die zulke uitgangspunten onderschrijft en daarvoor een langetermijnpartnership wil aangaan."
Die investeerder is een nieuwkomer in de financiële dienstverlening. "We hebben heel veel investeringsmaatschappijen gesproken, maar zijn uitgekomen bij Gilde Equity Management. We ervaarden in de gesprekken dezelfde ondernemende en mensgerichte cultuur als in onze eigen organisatie: bescheiden, maar toch ook met lef. Je moet het wel aandurven om met een dergelijke grote groep bedrijven aan de slag te gaan."
Gilde zal zich wel als actief aandeelhouder opstellen, maar focust vooral op waardegroei op de lange termijn en niet op snelle 'buy en build', geeft Kemper aan. "We blijven de mens centraal stellen: onze medewerkers en onze klanten, maar ook de ondernemers met wie we deze nieuwe organisatie tot een succes gaan maken."
Tweekoppige directie
De eigenaren van zestien deelnemende kantoren verkopen hun bedrijf en investeren 20 procent van de opbrengst in de nieuwe holding. Het belang dat zij krijgen, wordt bepaald aan de hand van de waarde van hun kantoor. Het zeventiende bedrijf dat onderdeel wordt van de nieuwe Licent-organisatie is het gezamenlijke volmachtbedrijf Licent Assuradeuren.
De acht kantoren die niet meegaan in de fusie, blijven wel aangesloten bij Licent Assuradeuren en zijn ook mede-eigenaar geworden van het nieuwe bedrijf. "Zij hebben het gezamenlijke volmachtbedrijf verkocht - dat was eigendom van de coöperatie en dus van de leden - en vanuit die opbrengst hebben ze een participatie aangekocht. De kantoren die zelfstandig blijven, zijn bijvoorbeeld bedrijven waar net een opvolging is geweest binnen de familie en die het nu niet het moment vonden om te fuseren. Maar ze hebben zich wel unaniem achter dit plan geschaard."
De holding krijgt een tweekoppige directie, waarvan Kemper de CFO-rol op zich neemt. De vraag is alleen: wie wordt de CEO? "Die hebben we al gevonden, maar de naam maken we later pas bekend. Het is iemand van buitenaf, maar wel een bekende in de financiële dienstverlening."
Vijf clusters
Er ontstaat een groep met ruim dertig vestigingen met meer dan 30 miljoen euro omzet (2021) en ongeveer 300 medewerkers De kantoren blijven actief onder eigen naam en worden georganiseerd in vijf clusters. "Die clusters of hubs worden elk weer door een aparte directie aangestuurd", zegt Kemper. "De vijfde hub bestaat in feite uit de volmachtactiviteiten, waar ook de niet fuserende deelnemers gebruik van blijven maken."
De hub-indeling is gebaseerd op regio en cultuur. “We hebben gekeken naar welke kantoren goed bij elkaar passen en daarom ook het beste met elkaar kunnen samenwerken. Binnen de samenwerking gaan we de dienstverlening op de vestigingen harmoniseren. De vestigingen worden ondersteund door een centrale organisatie waarin zaken als HR, Finance en ICT worden geregeld." De clustering is vrij geruisloos tot stand gekomen, zegt Kemper. "Kantoren hebben elkaar zelf gevonden, het is niet centraal bepaald. Ook de keuze voor het leiderschap in die hubs is natuurlijk gegaan."
Veel bedrijven die zich laten overnemen, zijn in mijn ogen niet goed voorbereid”
Samen blijven ondernemen
Volgens Kemper is deze manier van verbinding tussen intermediairbedrijven een nieuw alternatief voor een overname door een groter kantoor of een private investeerder. "Veel bedrijven die zich laten overnemen, zijn in mijn ogen niet goed voorbereid. Misschien is het bod goed, maar neem je dan een verstandig besluit? Wij hebben met elkaar ruim de tijd genomen om dat uit te zoeken en ervoor gekozen om samen te blijven te ondernemen. Daarmee onderschrijf je ook dat het belang van de groep groter is dan dat van je eigen bedrijf. Daar moet je wel toe bereid zijn. We hebben allemaal hetzelfde belang. Het wordt dan ook één bedrijf met één bankrekening en één vergunning. Maar wel lokaal actief onder de eigen naam, dicht bij de klant."
Het zwaartepunt van Licent ligt op dit moment in Oost- en Noord-Nederland. Logisch dus om ook meer naar uitbreiding in het westen en zuiden te kijken. "We kijken zeker naar uitbreiding, maar dat willen we niet overhaasten. Bovendien moet het passen; de eerste ondernemers die zich willen aansluiten bij dit initiatief hebben zich overigens al gemeld."
Specialisatie binnen de hubs is niet aan de orde geweest, geeft Kemper aan. "Wij blijven het zoeken in totaaladvies. Dat is ook duidelijk aan de orde geweest bij het bepalen van onze strategie en de keuze van de investeerder. Zo is de wat meer volatiele hypothekendienstverlening voor investeerders minder interessant. Vanuit hun perspectief begrijp ik dat goed, maar als je ermee stopt, haal je het hart uit bedrijven zoals het onze. Het past bij de lokale aanwezigheid van de vestigingen, die steeds meer de positie van de bankkantoren hebben overgenomen. De Regiobank is daarmee ook een duidelijk speerpunt in onze strategie."
Bedrijfsschool Lerent
Licent heeft een eigen bedrijfsschool (Lerent) opgezet, vanuit het idee dat je aantrekkelijk wilt blijven als werkgever. "Zo kunnen we de ontwikkeling van onze mensen in eigen huis organiseren." Het opleidingsinstituut is vorig jaar opgezet en is deze maand gestart. "Wij denken dat we ons daarmee kunnen onderscheiden. Wil je een goed mensgericht adviesbedrijf blijven, dan moet je serieus investeren in je medewerkers. En het wordt in de nieuwe situatie, met een grotere organisatie, ook makkelijker om mensen doorgroeimogelijkheden te bieden."
Coöperatie 3.0
Volgens Kemper is de ambitie bij iedereen groot om van de Licent Groep "het mooiste financieel adviesbedrijf van Nederland" te maken. "Dat klinkt misschien erg ambitieus, maar zo voelen we het echt." Met de fuserende bedrijven komt Licent nu uit op een top 25-notering in de top 100 van intermediairbedrijven. "Op welke plek we staan, maakt me niet zoveel uit. Daar zijn we niet zo mee bezig. Zeker is wel dat we gaan groeien. Voor het concept, ondernemers die met elkaar ondernemen, is voldoende belangstelling uit de markt. Ik noem het zelf dan ook vaak 'Coöperatie 3.0': samen ondernemen met een financieel sterke partner."