Fraudetrucs uitgelegd: Hoe louche autoverhuurders direct writers misbruiken

Fraudetrucs uitgelegd: Hoe louche autoverhuurders direct writers misbruiken

Sportuitvoeringen van Mercedes, BMW, Volkswagen en Audi zijn populair onder criminelen. Een statussymbool. Vaak hebben ze die auto's niet zelf in bezit, maar worden ze gehuurd van een autoverhuurbedrijf. Een branche met veel (verborgen) criminaliteit waar de politie weinig prioriteit aan kan geven. Direct writers zijn vaak zonder het zelf te weten de verzekeraar van deze huurauto's. Zelfs als er schade mee gereden wordt, kan de criminaliteit onder de radar blijven, vertelt een anonieme fraudeonderzoeker.

Hoe werkt het? De dure auto’s worden vaak aangeschaft met geld uit een crimineel netwerk. Vervolgens wordt de auto op naam gezet van een katvanger en op diens naam ook verzekerd. Vrijwel zonder uitzondering online, bij een verzekeraar die geen uitgebreide checks uitvoert. De katvanger mag de auto vaak gewoon zelf rijden, totdat deze – vaak voor langere tijd - wordt 'verhuurd' door het verhuurbedrijf.

Bij de opsporingsdiensten is de auto niet herkenbaar als huurauto, omdat deze niet als zodanig geregistreerd staat. De criminele huurder kan zich op deze wijze volkomen anoniem verplaatsen. "Dat zijn de mannen die ook met PGP-telefoons bellen."

Verhuurbedrijf met bruidszaak of belwinkel

De 'huurcontracten' zijn er vaak alleen tijdens de verhuurperiode, maar die worden na afloop weer vernietigd. Ook voor de fiscus is dat lastig op te sporen, omdat autoverhuurbedrijven vaak ook andere activiteiten hebben. "Ze hebben ook een wasstraat, juwelier, bruidszaak, belwinkel of horeca. Zaken die moeilijk traceerbare winsten opleveren", vertelt de onderzoeker. De verhuurders adverteren online, maar op geen enkele foto van de verhuurbare wagens is een kenteken zichtbaar.

Zo lang er geen heel rare dingen gebeurd zijn, kan een katvanger prima zeggen dat hij zijn auto had uitgeleend”

Verzekeraar betaalt gewoon uit

De direct writer denkt ondertussen een particulier te verzekeren. Maar wat als er schade gereden wordt? “Een tegenpartij vult gewoon een schadeformulier in met de bestuurder van zo’n auto. Zo lang er geen heel rare dingen gebeurd zijn, kan een katvanger prima zeggen dat hij zijn auto had uitgeleend”, vertelt de onderzoeker. De verzekeraar betaalt uit, en de auto blijft in het circuit.

Pas als het echt fout gaat, ontstaan er problemen. Een aanrijding met zeer ernstig letsel of zelfs dodelijke afloop bijvoorbeeld. Dan komen de fraudeonderzoekers in beeld en stort het kaartenhuis in elkaar. De onderzoeker vertelt het verhaal over een zwaar ongeval met een 'gehuurde auto' en een fietser. De gevluchte dader kon met DNA van de airbag achterhaald worden.

'Niets meer te verliezen'

Opvallend was dat voor de DNA-test eerst een onschuldige 'ezel' zich bij de politie meldde om de schuld op zich te nemen. "Het zijn netwerken waar ook mensen in zitten die niets meer te verliezen hebben en die voor geld bereid zijn om heel ver te gaan", vertelt de onderzoeker.

De illegale verhuurder is na de aanrijding niet aangepakt, tot frustratie van de onderzoeker. "De politie heeft de dader achterhaald. Maar er is geen capaciteit om door te pakken."

Verzekeren met DigiD?

Wat kan een verzekeraar er aan doen om geen ‘useful idiot’ te zijn voor deze criminelen? Hoewel het waarschijnlijk wensdenken is, heeft de onderzoeker wel een idee. “In je DigiD kun je precies zien hoeveel auto’s jij in de afgelopen jaren op je naam hebt gehad. Maar een verzekeraar moet het doen met de gegevens die jij zelf achterlaat. En zet jij je geboortedatum een maandje vooruit ten opzichte van je vorige polis, dan herkent het systeem je al niet meer. Via je DigiD verzekeren zou veel problemen oplossen."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.