Dit blijkt uit cijfers van de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit.
Toyota populairst
Toyota neemt met 1.036 stuks de eerste plaats over van Volkswagen als meest gestolen merk. Toyota laat van alle merken de grootste diefstalstijging zien met 83 procent ten opzichte van 2021. De Toyota RAV 4, het meest gestolen model met 465 stuks, onttroont de VW Golf als meest gestolen model van de afgelopen jaren. De Toyota Auris wordt hoofdzakelijk gestolen voor de onderdelen: van de 193 gestolen voertuigen werd namelijk 73 procent teruggevonden zonder katalysator. Diefstal van de C-Max, Focus en Fiesta veroorzaken bij Ford een opvallende stijging van 49 procent. De diefstal van elektrisch hybride voertuigen is met 74 procent gestegen naar 1.002 stuks. Deze stijging komt met 771 stuks bijna geheel voor rekening van Toyota. Mercedes, Peugeot en Renault zijn de opvallende stijgers bij lichte bedrijfswagens. Bij de zware bedrijfswagens (+26 procent) is MAN een opvallende nieuwkomer met 8 gestolen voertuigen.
Oudere voertuigen in trek
Personenauto’s van 3, 4 en 5 jaar oud worden het meest gestolen en zijn goed voor 27 procent van de diefstallen. Diefstal van personenauto’s van 0 tot 3 jaar daalt met 8 procent. Personenauto’s van 20 jaar en ouder laten een opvallende diefstalstijging zien van 18 procent. Het terugvindpercentage is bij personenauto’s met 45 procent gelijk gebleven aan dat van 2021. De eerste 24 uur is de kans op terugvinden het hoogst met 16 procent, na één maand is dit nog maar 7,6 procent.
Verzekeraars, fabrikanten en auto- eigenaren samen verantwoordelijk
“Het tegengaan van voertuigdiefstal is een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel fabrikanten, verzekeraars als eigenaren. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat meerdere merken eenvoudig te hacken zijn. Er ligt dus een eerste belangrijke rol bij fabrikanten om hun voertuigen beter te beschermen tegen cybercriminaliteit.”, zegt manager Rudi Welling van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit “Bij diefstalbeveiliging is de focus veelal gericht op jonge voertuigen, maar er is zeker winst te behalen bij het beveiligen van oudere voertuigen. Deze zijn vaak geheel niet voorzien van enige beveiliging en geven criminelen vrij spel. Preventie is en blijft het belangrijkste middel tegen diefstallen.”