De co-assurantiemarkt heeft sinds 2018 een correctie doorgemaakt. Opzeggingen, premiestijgingen en terugtrekkende verzekeraars kenmerkten de laatste vijf jaar. Verzekeraars die wel bleven kregen te maken met grote drukte, makelaars stroomden over en de eindklant vroeg zich vertwijfeld af waar z’n polis bleef. Dat kon beter. Drie verzekeraars (NN, HDI, en Allianz) en drie grote makelaarskantoren (Aon, Meijers, en Raetsheren) vormden onder leiding van de VNAB een kopgroep om tot een nieuwe, werkbare samenwerking te komen: Contract Zekerheid.
Fysieke beursvloer bij de VNAB
Dat begint al in de zomer als de verzekeraar zijn beleid voor het komende jaar vaststelt. En vlak na de zomer, als de aanbieder dat beleid deelt met de makelaars zodat die zich kunnen voorbereiden. NN boekte er een ruimte voor in het VNAB-ontmoetingscentrum. “Daar hebben we sessies gehouden en een beursvloer gecreëerd zodat makelaars en sluiters elkaar konden ontmoeten. Om uit te leggen wat we gaan doen, waar de cruciale punten liggen in het nieuwe seizoen”, vertelt Schox.
De opzegtermijn voor brand in de kopgroep werd uitgebreid van twee naar drie maanden. De verzekeraars moeten uiterlijk 1 oktober laten weten of het contract voortgezet wordt en (eventueel) een voorstel tot verlenging geven. Dat moet makelaars meer tijd en ruimte geven om het voorstel voor te leggen aan de klant, of om een nieuwe verzekeraar te vinden. Hoewel er ook afgelopen jaar nog tot diep in de kerstvakantie doorgewerkt is, viel de drukte volgens Schox en Nollen inderdaad mee in vergelijking met vorig jaar.
Ook open ná Sinterklaas
De afhandeltijden voor het vorige prolongatiejaar (2022) liepen zo hoog op dat het er van de buitenkant op leek dat NN de zaken niet op orde had. Maar schijn bedriegt, vertelt Schox. Een aantal verzekeraars gooide na Sinterklaas de deur dicht voor complexe risico's. "NN is een grote speler. Wij hebben bewust gekozen om wel open te blijven, om wel die verantwoordelijkheid te nemen. Administratief heeft dat geleid tot langere doorlooptijden, maar vanuit de markt werd het wel gewaardeerd.”
We hebben flinke risico’s moeten verzekeren én herverzekeren”
'We zaten aan de max van onze capaciteit'
Tot vlak voor 1 januari 2022 klopten meerdere makelaars bij NN aan met de gaten in hun contracten. “De laatste dagen hebben we nog heel veel capaciteit en tijdelijke capaciteit gegeven." Schox schat in dat het om zo'n 5 procent gaat in property. "Dat is best veel. We hebben flinke risico’s moeten verzekeren én herverzekeren. Dat betekent dat ook wij aan de max zaten van onze capaciteit zaten en dat we - om maar te helpen - weer extra herverzekering moesten inkopen voor die risico’s. Dat was op 31 december niet altijd opgelost, dus we hebben ook de eerste week van januari de gaatjes moeten dichten.”
Nollen benadrukt dat het geen eenmalige geste van NN was om makelaars op de valreep uit de brand te helpen. “Voor het hele schadebedrijf staat centraal dat we de best gewaardeerde verzekeraar willen zijn. Langs de as van kwaliteit en waardering bestaansrecht garanderen. Die twee elementen zijn belangrijk. Aan het langer open blijven hebben we dus geen voorwaarde gehangen als ‘volgend jaar moet het op orde zijn.’ We proberen het op te lossen door onze rol te nemen in het Contract Zekerheid-proces.”
Van 1 januari naar 1 juli?
Mede door Contract Zekerheid, de toetreding van nieuwe spelers op de markt en algemene uitbreiding van de capaciteit ging het dit jaar al een stuk beter. Wat volgens de VNAB ook zou helpen is als niet alle prolongatie op 1 januari zou plaatsvinden. Er is geen wet die voorschrijft dat het niet per 1 juli zou kunnen. Sturen verzekeraars daar dan niet op aan?
“Dat doen we ook”, zegt Schox. “We gaan het gesprek aan met de makelaars om te zorgen dat verlengingen worden verschoven naar 1 april of 1 juli. Maar het is de eindklant die dat beslist. En als die eindklant niet wil wijzigen, vanwege bijvoorbeeld het boekjaar, dan kunnen wij daar als verzekeraar niets aan doen. Het is ook een gesprek dat de makelaar moet voeren met de eindklant. De VNAB praat daar ook over. De eerste feedback is echter dat eindklanten er geen behoefte aan hebben.”
Makelaars hebben de sleutel
Belangrijker voor een soepel proces is volgens Nollen om de tijdslijnen op orde te hebben. Beginnend in de zomer bij de verzekeraars, zodat makelaars wat meer tijd krijgen. “En dat ze die tijd en ruimte gebruiken om de kwaliteit van het risico, de inspectierapporten, de informatie, allemaal eerder op te halen bij de klant, zodat wij het eerder kunnen beoordelen. Ze zijn een schakel in het proces. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid”, zegt Nollen.
“De conclusie: dit krijg je niet in één jaar helemaal strak”, vult Schox aan. “Maar we weten wat de stip aan de horizon is. En vanuit het perspectief van NN zijn wij heel tevreden met die eerste stap die er gezet is.”