Adfiz Prestatie Onderzoek: TAF, Scildon, ASR en NN vallen in de prijzen  

Adfiz Prestatie Onderzoek: TAF, Scildon, ASR en NN vallen in de prijzen  

De winnaars van het vernieuwde Adfiz Prestatie Onderzoek zijn bekend: TAF, Scildon, ASR en NN gaan er met het goud vandoor. Speciale vermeldingen zijn er voor NH1816, De Goudse, Ansvar en NN met haar recycling-pilot.

De winnaars zijn vandaag bekendgemaakt tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van Adfiz.

Binnen het thema Ketenefficiency waren ASR met Payroll Doenpensioen, BNP Paribas Cardif met Geautomatiseerde Garantiestelling en TAF met Maatwerk ORV genomineerd. Uiteindelijk ging TAF er met de prijs vandoor, met daarbij een speciale vermelding voor NH1816 met het Deltaplan PMB provinciaal.

De jury geeft aan dat het initiatief van TAF hoog scoort op alle beoordelingscriteria. “Het aanvraagproces voor klanten met een verhoogd medisch risico kan zeer impactvol zijn en voor hen is dan ook van evident belang dat het aanvraagproces efficiënt en doelgericht loopt. Met deze oplossing die in het belang is van alle partijen in het aanvraagproces, maar primair de klant, kan voortvarend worden gehandeld. Het is mooi dat onnodige tussenschakels die wij helaas nog zo vaak zien in de verzekeringsketen hier worden geëlimineerd in het belang van de klant en de dienstverlening. Het gaat hier om een specifieke groep, namelijk klanten met een verhoogd medisch risico. Tegelijkertijd gaat het hier om een wezenlijk onderdeel van het aanvraagproces met een vernieuwende en unieke oplossing waarbij de ketenintegratie en de koppelingen die hiervoor gerealiseerd zijn direct voordeel bieden. De sector helpt hierdoor bij het toegankelijk houden van verzekeringsoplossingen voor mensen met een verhoogd medisch risico”, aldus de jury.

Klantbelang

In het thema Klantbelang waren Scildon met de Huurverzekering, ASR met ASR Vitality en De Goudse met de Reisapp in de running voor de winst. Scildon pakt deze, De Goudse krijgt erkenning met een speciale vermelding. Uit het juryrapport: “Het prijst Scildon dat het oog heeft voor een belangrijke ‘vergeten groep’. Het initiatief verdient volgens de jury brede maatschappelijke aandacht in de huidige situatie waarin steeds meer mensen op (hoge) huren zijn aangewezen. Met dit initiatief laat Scildon zien dicht bij de klant te staan. Een mooi voorbeeld van een eigentijds product. Met dit initiatief geeft Scildon blijk van een echte inleving in de klant, gericht op het kunnen blijven betalen van de noodzakelijke huur. Hiermee krijgt de huurproblematiek (in geval van overlijden van een huurder) maatschappelijke aandacht die terecht en ook nodig is geworden. Tot nu toe lag de aandacht vooral op het kunnen blijven betalen van de woonlasten van kopers. Het initiatief van de huurverzekering biedt heel direct een oplossing voor de risico’s die zich op de huurmarkt zijn gaan voordoen. De adviseur kan de huurverzekering als oplossing tegen een gunstige premiestelling actief aanbieden aan huurders binnen de eigen klantenkring. Het initiatief maakt het mogelijk dat in geval van een overlijden de achterblijvende huurder in het huurhuis kan blijven wonen. Een waardevol product voor een potentieel van 2 miljoen huurders. Voor de adviseur geeft het volop kansen om een hele nieuwe markt van particuliere huurdersklanten aan te boren. Verzekeringstechnisch is het product niet volledig nieuw; het vernieuwende is het gekozen segment (huurders) als specifieke doelgroep voor een relevant product. Kortom: een initiatief dat vernieuwend en onderscheidend, met concrete waarde voor de klant. Scildon verdient met het centraal stellen van de huurdersklant de hoogste waardering in de categorie.”

Duurzame ontwikkeling

Ansvar (Ansvar Bewust), ASR (Platform Duurzaam Wonen) en TVM (Zero Emissie Verzekering) waren de drie potentiële winnaars binnen het thema Duurzame ontwikkeling. Uiteindelijk pakt ASR goud met haar Platform Duurzaam Wonen, de speciale vermelding gaat naar Ansvar. De juryleden roemen het initiatief van ASR in een tijd waarin de urgentie van een duurzamere samenleving hoger is dan ooit. “In deze tijd van energiearmoede waarbij steeds meer mensen hun energierekening niet meer kunnen betalen, voelen we allemaal hoe belangrijk het is om te verduurzamen. De urgentie was nog nooit zo hoog. Mensen maken er een hobby van om hun energierekening omlaag te krijgen, zelfs wanneer dat niet nodig is. ASR heeft deze trend op tijd gezien. Hierdoor is de relevantie van het platform maximaal, met een bijna oneindig bereik. Door deze situatie is het platform voor het intermediair in potentie behulpzaam. En ondanks dat er geen directe koppeling is tussen het platform en de ASR-producten, kan het intermediair deze koppeling wel degelijk maken. Want ASR is in de volle breedte al langer intensief met duurzaamheid bezig. Dus de aansluiting tussen het platform en de andere producten (vooral de hypotheek) is goed.” En dat is volgens de jury fijn, omdat klanten nog beter geholpen kunnen worden. Want in elk financieel gesprek komt het onderwerp voorbij, is de ervaring van die juryleden die zelf ook intermediairs zijn. “Het Platform Duurzaam Wonen is in de uitwerking en aanpak een voorbeeld voor andere verzekeraars. En het platform moet ook worden ondersteund door passende producten. Dat heeft ASR gedaan, en dat is een belangrijke factor geweest bij de keuze voor deze winnaar”, aldus het juryrapport.

Verzekerbaarheid

Binnen het laatste thema Verzekerbaarheid streden ASR (Langer mee AOV), NN (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) en De Vereende (Rijbeterbox) om de eerste prijs. NN boekte hierbij ‘dubbele’ winst. De verzekeraar won niet alleen de eerste plaats met de dekking voor het opruimen van zonnepaneeldeeltjes, ook kreeg NN een speciale vermelding voor haar recycling-pilot.

Over de dekking voor het opruimen van zonnepaneeldeeltjes meldt de jury het volgende. “Wie moet betalen voor het opruimen van (on)verbrande resten van zonnepanelen (zonnepaneeldeeltjes) is vaak onduidelijk. Door deze dekking toe te voegen aan de milieuschadeverzekering biedt NN duidelijkheid. Doordat hiervoor geen extra premie in rekening wordt gebracht, krijgen alle klanten met een bestaande Milieuschadeverzekering deze dekking gratis. De verduurzamingsuitdaging heeft tot een enorme vraag geleid naar zonnepanelen bij particulieren maar zeker ook bij zakelijke objecten. Afgelopen tijd is er veel te doen geweest rondom verzekerbaarheid van PV-installaties en nog steeds vergt dat volop de aandacht. Een van de risico’s die bij brand kan optreden met grote gevolgen zijn de zonnepaneeldeeltjes die achterblijven in de wijde omgeving na een brand. Tot nog toe was er marktbreed onduidelijkheid over hoe om te gaan met die schade. NN heeft met de dekking die zij nu biedt daar een oplossing voor die een voorbeeld is voor andere aanbieders”, zo besluit de jury.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.