Woningplatform Jumba maakt van financieel adviseur regisseur verkoopproces

Woningplatform Jumba maakt van financieel adviseur regisseur verkoopproces
Sander van der Aa (rechts)

De financieel adviseur als makelaar? Niet alleen een prikkelende gedachte, maar binnen steeds meer advieskantoren ook de realiteit. Met behulp van woningplatform Jumba, dat de financieel adviseur hierin faciliteert. Hoe werkt dit? En hoe ziet Jumba de rol van de financieel adviseur? We vroegen het oprichter Sander van der Aa.

In eerste instantie zagen de oprichters van Jumba het platform vooral als een informatiepunt, waarop kopers alle relevante en publiekelijk toegankelijke informatie over woningen terug konden vinden. Als een plek waar consumenten hun woning konden ‘claimen’ en zelf te koop konden zetten. Maar ook als een platform waarop mensen konden aangeven interesse te hebben in andere huizen, die al dan niet te koop stonden.

Het draait om transparantie

Maar goed, in 2016 was er nog geen schrijnend woningtekort. Van der Aa: “Het aanbod was met 250.000 woningen destijds veel groter. Daar kun je je nu eigenlijk niets meer bij voorstellen.” Met steeds minder aanbod en steeds hogere prijzen, vloeide de dynamiek uit de woningmarkt, en besefte Van der Aa dat het uiteindelijk draait om transparantie.

De roep om meer transparantie op de woningmarkt werd steeds luider. Dit zette ons aan het denken over wie de juiste persoon is om deze transparantie te vergroten. Dat is de makelaar níét”

Van der Aa: “Wil je dat het woningaanbod optimaal tot stand komt? Dan moeten consumenten altijd toegang hebben tot alle marktinformatie.” Over welke woningen er te koop staan, wat ze kosten, wie nog niet wil verkopen maar er wel over nadenkt, en in welke woningen er überhaupt interesse is.

“Je weet dat alles wat op Funda staat te koop is. Maar dat is maar een heel klein deel van de woningen waarvan de woningeigenaar overweegt om te verkopen. Maar liefst zestig procent van de mensen stelt bijvoorbeeld een bod via een briefje in de brievenbus op prijs. Ook deze ‘nadenkers’ kunnen zich vrijblijvend kenbaar maken. Dat is het voordeel van ons woonplatform.”

Regie ligt bij de klant zelf

Jumba geeft de mensen de regie over het aan- en verkoopproces terug. “Wil je je huis verkopen? Dan kun je zelf het verkoopproces aftrappen en daar vervolgens de dienstverlener bij zoeken die bij je past. Alles wat je op de al bestaande woningplatformen niet kon, wilden wij wél mogelijk maken.”

Maar goed, er moest ook brood op de plank komen. Het eerste verdienmodel, met leadverstrekking richting makelaars en financieel adviseurs, bleek niet bij Jumba te passen. Aangezien daar wel heel erg grote volumes voor nodig waren, maar ook omdat de dynamiek op de woningmarkt veranderende.

”De roep om meer transparantie op de woningmarkt werd steeds luider. Dit zette ons aan het denken over wie de juiste persoon is om deze transparantie te vergroten. Dat is de makelaar níét: zij streven per definitie géén transparantie na en hebben met Funda bovendien een eigen platform. Kijkend naar de klantreis gedurende een woningtransactie is er volgens ons maar één logische regisseur: de financieel adviseur."

Van leadverstrekking naar dienstverlening

Jumba richt zich daarom sinds begin 2022 op het leveren van diensten. Voornamelijk aan financieel adviseurs, die klanten voorheen na een eerste gesprek de deur uit zagen lopen, maar vervolgens vaak niet meer terugzagen.

Van der Aa: “We hoorden geregeld van financieel adviseurs dat zij klanten doorstuurden naar een makelaar, maar dat die vervolgens niet meer terugkwamen voor het verdere traject. Waarschijnlijk omdat deze makelaars weer samenwerkten met andere advieskantoren. Onder financieel adviseurs heerste er al met al veel ontevredenheid.”

Financieel adviseur als vertrouwenspersoon

Terwijl die financieel adviseur over het algemeen de klant als eerste te spreken krijgt over een mogelijke verkoop. En met hem of haar vaak al een vertrouwensband heeft opgebouwd.

Vanaf nu behoudt de financieel adviseur het contact met zijn klant. Hij of zij is de regisseur gedurende het hele proces. Vanaf het eerste oriënterende gesprek, via aan- en verkoop, tot aan de notaris”

Voor van der Aa en zijn collega’s was het zo klaar als een klontje: als er íémand de consument bij zou moeten staan tijdens het complete (ver)koopproces, dan is het de financieel adviseur wel.

Hoe reageerden de eerste financieel adviseurs hierop?
“Sommige wilden dit al en zagen ons aanbod als het laatste zetje om hun dienstverlening definitief verder uit te breiden. Anderen reageerden zoals we ook wel hadden verwacht. ‘Ik ben toch helemaal geen makelaar’. Maar dat hoeft ook helemaal niet, leggen wij dan uit. Wij regelen alles op de achtergrond, maar de financieel adviseur is de regisseur die het aanbiedt. Die is namelijk al met de klant in gesprek. De klant loopt nu niet meer na het eerste gesprek de deur uit met de boodschap ‘Misschien spreken we elkaar in het vervolg wel weer, maar ga maar eerst eens die woningmarkt op’. Nee, vanaf nu behoudt de financieel adviseur het contact met zijn klant. Hij of zij is de regisseur gedurende het hele proces. Vanaf het eerste oriënterende gesprek, via aan- en verkoop, tot aan de notaris.”

En hoe is dit idee geland?
“Goed! Inmiddels hebben we 125 advieskantoren aangesloten, van groot tot klein, en dat aantal breidt zich steeds verder uit. Of het nu gaat over het opstellen van de eerste aankooprapporten, het uitvoeren van bouwkundige keuringen, het maken van foto’s of het bepalen van de woningwaarde: via ons kan de financieel adviseur het allemaal aan zijn of haar klanten aanbieden. En wij zorgen er vervolgens voor dat het wordt geregeld.”

Maar goed, wat is dan jullie primaire verdienmodel?
“Primair is dat woningverkoop. Dat communiceren we ook richting klanten: koop of verkoop je een woning via Jumba, dan kost dat de koper 2.795 euro. Dat is lekker transparant. Ook rondom biedingen ontstaat er geen mist op ons platform: je kunt precies zien wat het hoogste bod is en wat de voorwaarden zijn. En waar je dus zelf mee moet komen om kans te maken.”

En houdt de financieel adviseur daar ook nog iets aan over?
“Daar hebben we twee modellen voor. In het eerste model laat de adviseur het complete proces, los van het hypotheekadvies, via ons verlopen en krijgt hij of zij een kickback fee. Of de adviseur koopt bij ons de woningtransactie in, neemt zelf een actieve rol binnen het verkoopproces en kan dit dan als een totaaloplossing bij de klant in rekening brengen.”

Jullie hebben koppelingen met verschillende adviessoftwarepakketten, waaronder Pokket, Datametrics en DossierData. Ook de samenwerking met Maklr, een online (ver)koopomgeving voor nieuwbouw, werd recent bekend. Staat er nog meer op stapel?
“We zijn in gesprek met verschillende partijen zodat we nog meer financieel adviseurs kunnen ondersteunen in het verbreden van hun dienstverlening. Daarover wordt binnenkort meer bekend.”

In 2018 was er nog de nodige kritiek op Jumba, onder meer via Radio1. Wat hebben jullie daarmee gedaan?
“We hebben daarnaar geluisterd. Wil je niet dat je woning op Jumba staat? Dan kun je dat nu eenvoudiger aangeven; wij zorgen er dan voor dat je woning wordt afgeschermd. Wat ik wel wil benadrukken, is dat we nooit woningen ongevraagd te koop hebben gezet via Jumba, zoals destijds werd beweerd. We geven alleen weer welke woningen er allemaal zijn, op basis van openbaar beschikbare gegevens zoals kadastrale data.”

Aäron van der Sanden

Aäron van der Sanden

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.