'Met Goed IDee kunnen we het hypotheekproces tot wel vijf dagen versnellen'

'Met Goed IDee kunnen we het hypotheekproces tot wel vijf dagen versnellen'

Door de gehele hypotheekketen, van makelaar tot notaris, klanten eenvoudig digitaal kunnen identificeren. En binnen dat proces alle documenten van de benodigde - digitale - krabbel voorzien. Dat is het doel waar Arjen de Bake van HDN met Goed IDee naartoe werkt. We spraken De Bake vlak voor de aftrap van de pilot.

Iedereen die ooit een huis heeft gekocht, of dit proces heeft begeleid, kan erover meepraten: het ‘kopietje’ van het identiteitsbewijs, dat meermaals moet worden verstrekt. Eentje voor de makelaar, eentje voor de eigen administratie en de hypotheekverstrekker, eentje voor de notaris. Je zou er bijkans simpel van worden.

Dat eindeloos jezelf identificeren, terwijl alle instanties precies kúnnen weten wie je bent, was één van de zaken die aan de ontwikkeling van Goed IDee ten grondslag lag, legt Arjen de Bake uit. Hij is verantwoordelijk voor onder andere business en innovatie bij HDN.

Met Goed IDee rollen we een door de hele keten gedragen identificatie- en ondertekenoplossing uit, voor het complete woondomein”

Dus het is uiteindelijk een brok frustratie die aan de initiatief Goed IDee ten grondslag ligt?
“Nee, zeker niet. Juist een wens vormt de basis. Vanuit HDN en andere hypotheekketenpartners, om klanten zo snel mogelijk zekerheid en duidelijkheid te kunnen verschaffen over hun hypotheek. En om het hele hypotheekproces zo efficiënt en veilig mogelijk te laten verlopen. Dat laatste lijkt misschien vanzelfsprekend, maar als je ziet hoe gemakkelijk mensen een kopie van hun ID – laten - maken, dat is schokkend. Er zitten ongelofelijke risico’s aan. Met dat alles in het achterhoofd zijn we al in 2019 met het uitwerken van de Goed IDee-pilot aan de slag gegaan.”

Jezelf digitaal identificeren, daar horen we onder andere met ING, De Hypotheker en Ockto al veel over. In hoeverre onderscheidt Goed IDee zich?
“Uiteindelijk zijn we vanuit de hypotheeksector op zoek gegaan naar een norm waar leveranciers van eID’s (digitale ID’s, red.) aan moeten voldoen voor een Wwft-identificatie. De eIDAS-verordening die de hoogste Europese standaard stelt voor elektronische identificatie- en vertrouwensdiensten kwam al snel in beeld, alleen was die nog maar minimaal inzetbaar in Nederland. Met de komst van de WDO (Wet Digitale Overheid, red.) is publiek-privaat gebruik nu wél mogelijk. Een consument kan dan met zijn eID op meerdere plekken inloggen, zichzelf identificeren én documenten ondertekenen. En straks dus ook zijn hypotheek regelen, omdat Goed IDee met dezelfde norm werkt. Dat is het mooie. Met Goed IDee rollen we een door de hele keten gedragen identificatie- en ondertekenoplossing uit, voor het complete woondomein.”

Jullie stellen dus een precedent?
“Ja, en dat zorgt ervoor dat we ook een langere adem nodig hebben. Dat wisten we van tevoren al: zo’n middel werd destijds, in 2019, in Nederland nog niet gebruikt. Maar nu ligt dat anders; de NVM levert het eID-middel Vidua al in serieuze aantallen uit. Inmiddels zijn dat zo’n 1.000 tot 2.000 onboardingen per week, die een kopie van het ID bij de makelaar wegsnijden. Wij nemen met Goed IDee het onderdeel bij het intermediair en de hypotheekverstrekker voor onze rekening.
En we zijn ambitieus, ook in de pilot. We willen minimaal vijftig procent van de mensen die bij een NVM-makelaar binnenstapt en behoefte heeft aan zo’n identificatie- en ondertekentool direct omarmen. Dat is het hele verhaal in een nutshell.”

In het verleden lukte het ons ook om de documentenstromen binnen het woondomein te digitaliseren. Diezelfde mentaliteit hebben we nu ook nodig”

Welke partijen doen er mee met de pilot?
“Van alle partijen die van begin tot eind bij het hypotheekproces betrokken zijn, ontbreekt alleen de notaris: we richten ons op dit moment primair op het eerste stuk van het aanvraag- en afsluitproces. We zijn samen met Vidua en Independer als intermediair en Romeo Financiële Diensten onder andere met Accelerate. Daarnaast hebben we onder meer Stater en Aegon, als respectievelijk servicer en aanbieder. Stuk voor stuk partijen die profiteren van laagdrempelige en veilige identificatie en het zetten van een digitale krabbel. Daarnaast zitten er veel andere ketenpartijen ‘op de achterbank’; zij kijken geïnteresseerd mee hoe Goed IDee zich gaat ontwikkelen.”

Wanneer beschouw je de pilot als geslaagd?
“We hebben onderzocht dat we met Goed IDee het hypotheekproces tot wel vijf dagen kunnen versnellen. Wat betekent: het weghalen van de kopie van het ID en het niet meer hoeven inscannen, ondertekenen en doorsturen van documenten. Dat is onze businesscase. Verder moeten we nog een aantal gezamenlijke criteria opstellen met onze partners in de pilot.”

“Maar als je me vraagt wanneer ik de pilot persoonlijk geslaagd vind, dan is dat wanneer de partijen bevestigen dat ze de voordelen hebben behaald die ze met Goed IDee wilden behalen. En dat we binnen dat hele proces volhardend zijn. In het verleden lukte het ons ook om de documentenstromen binnen het woondomein te digitaliseren. Diezelfde mentaliteit hebben we nu ook nodig.”

Aäron van der Sanden

Aäron van der Sanden

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.