Dit blijkt uit onderzoek van Pricewise, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel Inzicht, waarvoor 1.000 Nederlanders werden ondervraagd.
Wat blijkt is dat 32 procent van de respondenten de keuze voor zijn of haar zorgverzekering het meest baseert op een positieve ervaring met de zorgverzekeraar. Met 26 procent is ook de laagste premie een belangrijke factor die wordt meegenomen. Slechts een op de vijf Nederlanders neemt de best passende dekking als leidraad.
Passende dekking als belangrijkste reden
Louise de Wijk, zorgspecialist bij Pricewise, verbaast zich over deze verhouding. “Een passende dekking zou altijd de eerste reden moeten zijn voor de keuze van een zorgverzekering, daarmee ben je uiteindelijk het best en voordeligst uit. Zo kom je niet voor onverwachte kosten te staan en daarnaast betaal je niet onnodig premie voor dekking die je helemaal niet nodig hebt.”
Verschillen tussen generaties
Wanneer de onderzoekspopulatie in generaties wordt opgedeeld, blijken er wel de nodige verschillen te bestaan. Voor Generatie X (geboren tussen 1956 en 1970) en de Babyboomers (geboren tussen 1941 en 1955) is de positieve ervaring met de verzekeraar het belangrijkste. Jongere generaties, zoals Generatie Z (2000 – 2015) en de Millenials (1981 – 1995) laten hun keuze vooral afhangen van de hoogte van de zorgpremie.
Minimaal tien jaar dezelfde verzekering
Hoewel zorgverzekeraars ieder jaar veel geld uitgeven om nieuwe klanten te werven, blijft een groot deel van de Nederlanders zitten waar hij of zij zit. 38 procent zit al tien jaar of langer bij dezelfde zorgverzekeraar, blijkt uit het onderzoek van Pricewise.