“Duurzaamheid is zo’n verbasterd woord dat het moeilijk is om het gesprek niet langs elkaar te voeren”, begint Romy Vooijs, teamleider en campagnemanager bij Monuta. Toch is ze ervan overtuigd dat er iets aan gedaan moet worden. “Als je het vervelend vindt om met je fiets naar werk te gaan, balen, maar het zal misschien moeten op een gegeven moment.”
Wat erg leeft is dat verduurzaming vaak geld kost, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn”
'Mindset moet veranderen'
Pieter van der Veen, productmanager bij TVM, is wel benieuwd hoe uitvaartverzekeringen en duurzaamheid combineren. Vooijs legt uit dat een kleine club binnen de uitvaartbranche veel waarde hecht aan duurzaamheid. Maar volgens haar verstaat een groot gedeelte onder duurzaamheid vooral duurzame winstgevendheid. “Wat erg leeft is dat verduurzaming vaak geld kost, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het is een mindset en manier van bedrijfsvoering die moet gaan veranderen.”
Vooijs vertelt dat 70 procent van de co2-uitstoot bij een uitvaart wordt veroorzaakt door de vervoersbewegingen van de mensen die naar de uitvaart komen. “Terwijl mensen vaak wel in de buurt wonen en ze de uitvaart in coronatijd ook via een livestream konden bekijken. De vraag is dan: hoe zorg je ervoor dat mensen dat na corona willen blijven doen? Of hoe je ze bijvoorbeeld met de fiets kunt laten komen?”
Environmental, Social en Governance
Voor Merel Mulder, consultant Corporate Social Responsibility bij Aon Nederland, is het rondetafelgesprek een thuiswedstrijd. Haar functie draait onder meer om duurzaamheid. Ze is met de studie Global Business & Sustainability bezig en herkent het gevoel van Vooijs bij het begrip duurzaamheid. “We hebben eerst vier weken les gehad over wat duurzaamheid nu precies is.”
Het is volgens Mulder nog vaak onduidelijk voor zowel bedrijven als onderzoekers. “Veel mensen denken snel aan klimaat.” Ze oppert daarom om vaker de term ESG (Environmental, Social en Governance) te gebruiken. Daar vallen onder meer ethisch handelen, diversiteit en inclusie en arbeidsvoorwaarden onder. Met ESG kun je duidelijker zijn in waar je de communicatie aan ophangt, vindt Mulder. “Dienstverleners focussen zich nu vaak op klimaat. Het is een hot topic is en het is makkelijker meetbaar, bijvoorbeeld aan de hand van co2-uitstoot. Bij diversiteit en inclusie is dat moeilijker.”

Meetbaarheid
‘Meetbaarheid’ van diversiteit en inclusie blijkt om diverse redenen lastig. Vooijs: “Het hoeft niet altijd te betekenen dat als je de nummers aantikt dat het meteen goed is. Er kan ook een verschil in bedrijfscultuur zijn waardoor mensen zich niet geroepen voelen om zich te uiten of (psychologische) veiligheid te voelen.” Ze vindt het dan ook belangrijk om niet alleen hokjes aan te vinken, maar om ook echt in gesprek te gaan met mensen.
Het moet niet alleen van bovenaf gezegd worden, maar ook op de vloer beleefd worden”
Andere talenten vallen haar bij. Nelleke Smits, data scientist bij ASR: “Het moet niet alleen van bovenaf gezegd worden, maar ook op de vloer beleefd worden.” Ook productmanager bij Nationale-Nederlanden, Dylan van Heyn, vindt dat het niet alleen bij branding moet blijven. “Geen window dressing”, merkt Pieter van der Veen, productmanager bij TVM, op.
Wesley Mol, zakelijk adviseur bij Boidin Terneuzen, ervaart echter wel dat meetbaarheid belangrijk is om draagvlak te creëren. “Als het nog niet heel erg leeft, maar je kunt wel resultaat overleggen, dan gaan mensen er vaak wel sneller actief mee aan de slag.”
Vervangen versus herstellen
Michael Watson is actuaris bij Rhion en vertelt dat het bedrijf bezig is met de focus op herstel bij schade in plaats van vervanging. Hij merkt hierbij dat bijvoorbeeld garages toch liever vervangen dan herstellen, omdat vervangen ook verzekerd is en ze daar meer geld mee verdienen. Het is volgens hem dan ook van belang dat de partijen waarmee je samenwerkt meegaan in de verduurzaming. Van der Veen: “Aan het einde van de dag draait het bij de meeste bedrijven nog steeds om de euro’s; daardoor zijn dat soort zaken vaak lastig om door te voeren.”
De jonge professionals zien dat niet alleen partners in de keten, maar ook klanten vaak nog vervanging boven reparatie verkiezen. Dylan Heyn vertelt dat NN een herstelnetwerk heeft waarin leveranciers kijken naar spot repair bij bijvoorbeeld brand in de keuken. “We zien dat veel klanten toch het liefst een nieuwe keuken willen, terwijl spot repair sneller en meer duurzaam is. Als verzekeraar ben je er om ze schadeloos te stellen.”
Rem op innovatie
Merel Mulder vertelt hoe ze ervaarde dat de verzekeringssector ook op de rem kan gaan staan als het om bepaalde innovaties gaat. Als voorbeeld haalt ze de moeilijk te verzekeren zonnepanelen aan. Pieter van der Veen vindt dat de branche daar een goede rol in moeten pakken. “Wat ik in de praktijk zie, is iemand die met alle goede bedoelingen zonnepanelen op het pand laat leggen en als er een accountmanager langskomt ineens hoort dat de verkeerde isolatie is gebruikt. We moeten op het gebied van duurzaamheid mensen in dit soort gevallen veel actiever gaan informeren.” Het gaat hierbij volgens hem vaak om onwetendheid.
Je kunt daarin de remmende factor zijn, maar je kunt ook de nieuwe wereld omarmen”
Ook voor voertuigen die op waterstof rijden herkent Van der Veen dit probleem. “Je kunt daarin de remmende factor zijn, maar je kunt ook de nieuwe wereld omarmen. Nu is het bijzonder, maar straks wordt dit het standaardrisico. Dus we kunnen maar beter die kleine aantallen die er nu zijn wel verzekeren met zo goed mogelijke preventie-eisen en van die risico’s op kleinere schaal leren. En als straks iedereen dit heeft, loop je voorop.”

Duurzaamheid binnen de organisatie
Nelleke Smits werkt als data scientist bij ASR, volgens de Eerlijke Geldwijzer de meest duurzame verzekeraar. Dit gegeven was belangrijk voor haar keus om bij ASR aan de slag te gaan. Hoewel ze niet aan de verschillende producten werkt, is ze wel geïnteresseerd in duurzaamheid binnen het bedrijf. Ze stelt zichzelf de vraag hoe je als medewerker een stukje duurzaamheid aan het werk kunt toevoegen. “Ik merk dat dit wel leeft binnen teams. Als data scientist werk ik bijvoorbeeld in de cloud. Hoe kan ik dat duurzaam doen?”
Smits vraagt zich af hoe de andere talenten duurzaamheid toepassen in hun werk. Een onderwerp waar Merel Mulder op dit moment haar scriptie over schrijft. “Dat gaat van kleine zaken zoals de lichten uitdoen en dubbelzijdig printen tot aan duurzaamheid laten doorvloeien in je producten. Als je een werksfeer creëert waarin iedereen klimaat zo belangrijk vindt, kun je dit uiteindelijk laten doorstromen in je innovaties.” Ook volgens de data scientist helpen die kleine veranderingen om iedereen duurzamer te laten werken.
Zaak van lange adem
In de optiek van Pieter van der Veen wordt echter nog te vaak gekeken naar hoe de bestaande wereld verduurzaamd kan worden. “Zoals beleggen, maar dan groen en rijden, maar dan elektrisch. Als we alle auto’s elektrisch maken, zijn we er nog steeds niet”, zegt hij. “We moeten gaan verminderen en andere manieren zoeken, zoals helemaal niet printen en autorijden. Dat zie je nog te weinig.”
Duurzaamheid is volgens de talenten een zaak van lange adem. Hoewel ze denken dat de coronapandemie mensen bewuster heeft gemaakt, moet verduurzaming nog jaren doorgevoerd worden. “In de realiteit zie je dat mensen veel vastgeroest zijn en ook na corona weer snel oude gewoontes oppakken”, aldus Merel Mulder. Nelleke Smits: “Wij kunnen als jongeren wel die waaromvraag stellen en kritisch kijken naar bepaalde gewoontes.”