Bank nog steeds bang om data te delen: 'Niet coöperatief? Dan ga je het voelen'

Bank nog steeds bang om data te delen: 'Niet coöperatief? Dan ga je het voelen'

Na jaren van gekte is de hypotheekmarkt in rustiger vaarwater terechtgekomen. Logisch dus dat de focus van de hypotheekadviseur zich verplaatst, van hypotheekverkoop naar actief beheer. Voor een optimaal financieel advies zijn actuele klant- en hypotheekgegevens cruciaal. En juist díé data zijn nog steeds amper toegankelijk voor de advieskantoren. In het kader van de Week van de Adviessoftware & ICT op AMweb, doken we opnieuw in dit dossier.

Al in 2019 liet de hypotheekadviesbranche van zich horen. ‘Geldverstrekker, geef ons toegang tot actuele klant- en hypotheekdata’, was min of meer de strekking. Sindsdien is er nog niet veel gebeurd, zeggen Jasper Maes en Mark de Rijke.

Maes is ceo van adviesketen Financieel Fit, terwijl De Rijke vanuit zijn rol als ceo van Ingage de complete hypotheekketen overziet. Dus zowel de kant van de onafhankelijke hypotheekadviseur als die van de geldverstrekker.

Met één druk op de knop kunnen hypotheekadviseurs alle actuele data in hun CRM laten lopen. De snelweg ligt er, maar op dit moment rijdt er nog bijna niemand overheen”

Inloggen in klantportalen en MijnOmgevingen

De manier waarop hypotheekadviseurs nu in de regel bij de meest up-to-date gegevens van hun klanten kunnen komen, is eigenlijk onbegonnen werk. Per klant apart inloggen in een portaal of MijnOmgeving van zijn of haar geldverstrekker. “En wij werken met zo’n vijftig geldverstrekkers samen”, omschrijft Maes van Financieel Fit het tijdrovende karakter van deze procedure.

“Daarnaast willen veel partijen dat wij allereerst de klant een toestemmingsformulier laten invullen. Een klant die notabene in veel gevallen via ons bij die geldverstrekker is uitgekomen. In de branche doen we alsof dat doodnormaal is, maar dat is het niet.”

Technische uitdagingen, maar randvoorwaarden aanwezig

De technische randvoorwaarden zijn aanwezig, in de vorm van Hypotheken Data Netwerk (HDN), legt De Rijke uit. “Met één druk op de knop kunnen hypotheekadviseurs alle actuele data in hun crm laten lopen. De snelweg ligt er, maar op dit moment rijdt er nog bijna niemand overheen.”

Slechts twee merken maken er inmiddels wél gebruik van, vertelt Maes. “Aegon heeft dit als voorloper echt omarmd en erin geïnvesteerd. En ook Obvion deelt inmiddels actuele gegevens met haar adviseurs. Andere partijen roepen al zolang als dat wij ernaar vragen dat ze ermee bezig zijn, maar daar blijft het dan bij.”

Privacy als belangrijkste argument

Welke redenen er worden aangedragen om het gebrek aan eenvoudige data-uitwisseling te verklaren? ‘Privacy’ vormt een eerste belangrijke verklaring. De Rijke: “Te pas en te onpas wordt wet- en regelgeving aangehaald, als argument om data wel of niet te delen.”

Maes beaamt dat en ziet een bepaalde willekeur. “Voor de ene geldverstrekker is het een kwestie van compliant zijn. De Autoriteit Persoonsgegevens zou dit niet willen, krijgen we dan te horen.” Terwijl andere geldverstrekkers beweren er wél mee bezig te zijn. “Omdat ze het een plicht vinden om deze data met ons te delen. Dat is natuurlijk 180 graden de andere kant op.”

Commerciële belangen beschermen

Een andere verklaring die zowel Maes als De Rijke kan bedenken voor het niet laagdrempelig delen van actuele data, is dat geldverstrekkers hun portefeuille willen beschermen. “Ze zijn bang dat we deze gegevens voor commerciële doeleinden gebruiken”, vermoedt Maes.

De Rijke: “Of dat de klant een hypotheekadvies krijgt dat niet in het voordeel van de geldverstrekker is.” In het kader van bijvoorbeeld extra aflossing of rentemiddeling. “Terwijl het, juist in dit tijdsgewricht, gaat om bereidwilligheid tonen. Er samen álles aan doen om de klant te bedienen.”

Geldverstrekkers zijn bang dat we de actuele klant- en hypotheekgegevens voor commerciële doeleinden gebruiken”

Afkoeling hypotheekmarkt belooft weinig goeds

De hypothekenmarkt ziet er vergeleken met een half jaar geleden compleet anders uit. Het aantal nieuwe hypotheken neemt af en ook in de hypotheekomzet is een daling te zien. Waardoor de focus veel meer komt te liggen op het beheren van het bestaande klantportfolio, in plaats van het verwerken van nieuwe hypotheekaanvragen.

“Daarvoor hebben wij dus actuele klant- en hypotheekdata nodig”, legt Maes uit. “Maar de noodzaak om daarover te beschikken ligt vooral aan de advieskant, en wordt alleen maar groter. Hypotheekverstrekkers zijn voornamelijk bezig om hun portefeuille in stand te houden.” Dat belooft weinig goeds, meent Maes.

Delen ook in het belang van geldverstrekker

Terwijl, kijkend naar de actualiteit, geldverstrekkers óók profiteren van het laagdrempelig delen van data, legt De Rijke uit.

“In een markt die qua aanvragen flink terug gaat vallen, moet je wel op je partners in de keten kunnen vertrouwen. Waarom zou je uit vijftig partijen waarmee je samenwerkt, die organisaties kiezen die zich niet coöperatief opstellen? Geldverstrekkers die niet willen samenwerken met het intermediair om de klant optimaal te bedienen, gaan dat voelen. Daar ben ik van overtuigd.”

Verantwoordelijkheid als ketenpartner én geldverstrekker

De Rijke is als ceo van Ingage ook verantwoordelijk voor Merius Hypotheken en Impact Hypotheken, de geldverstrekkers binnen het concern. Technisch hebben zij ook nog niet alles helemaal voor elkaar. “Maar we gaan er wel voor zorgen dat dit lukt.”

Daarbinnen willen beide geldverstrekkers verder gaan dan puur data verstrekken. De Rijke: “We gaan de verantwoordelijkheid op ons nemen om adviseurs én consumenten erop te wijzen wanneer er zaken beter kunnen.” Bijvoorbeeld wanneer iemand maar een beperkt bedrag is verwijderd van een lagere rentecategorie. “Dan is het onze taak om de consument erop te wijzen dat dit zo is, en ook de adviseur erop te attenderen, zodat die zijn of haar adviesrol kan oppakken.”

Aäron van der Sanden

Aäron van der Sanden

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.