Traksi internationaliseert enkel met lokale partner: 'Alleen zo kan het werken'

Traksi internationaliseert enkel met lokale partner: 'Alleen zo kan het werken'

Rijgedragverzekeraar Traksi gaat begin 2023 een verzekering voor bestelwagenbezitters en vlootbeheerders lanceren. In oktober begon Bouy Underwriting Agency, het zelfstandige volmachtbedrijf van Traksi, een volmachtrelatie met Maas Lloyd om onder andere dit schadepakket verder uit te bouwen. Hoe bereik je de doelgroep die huiverig is voor de telematica? En hoe pakt mede-oprichter van Traksi, Maurits Basters, de internationalisering aan? AM vroeg het hem.

Bestelbussen komen nog weleens negatief in het nieuws. Schrikt dat niet af? 
“Nee, juist niet. Bestelbussen worden net als recyclebedrijven als een slechte markt gezien, maar dat is het topje van de ijsberg. Er zijn een miljoen bestelbusjes in Nederland, waarvan er ongeveer 100.000 als slecht worden gekwalificeerd. Denk aan koeriers- en bezorgdiensten. Door net als bij taxi’s op basis van rijgedrag te verzekeren, creëer je bewustwording en verlaag je de schadelast.

Als uit een app blijkt dat je rijgedrag slecht scoort en je werkgever hierdoor meer premie gaat betalen, gaat hij of zij je hier echt wel op aanspreken. Wat wij doen, is de topje van de berg zoveel mogelijk van telematica voorzien. De bakker op de hoek die een keer per dag met zijn wagen rondrijdt, loopt een veel lager risico. We willen daar nog steeds het rijgedrag van meten, maar er hoeven bijvoorbeeld geen camera’s in de bedrijfswagen.”

Waar is dat precies afhankelijk van?
“In de basis doen we twee dingen. Elke klant die binnenkomt, krijgt een pre scan van zijn bedrijfswagen. Met een app gaat hij om zijn bedrijfswagen heen. Wij scannen dit en zo weten we meteen de huidige schadelast. Als die schadelast boven een bepaald bedrag is, accepteren we hem of haar niet. We verwijzen de klant naar een hersteller, dan pas laten we hem terugkomen. Vervolgens gaat de bedrijfswagen door onze automatiseringsfunnel heen en bepalen we of we de klant accepteren.

Afhankelijk van de gradatie waar de bedrijfswagen in valt, wordt er een bijpassende hoeveelheid telematica aangebracht. Gradatie A kent bijvoorbeeld de zwaarste categorie telematica en categorie C de lichtste. Bij zwaarste moet je denken aan een black box met camera. De lichtste is ODB-plug die het rijgedrag meet. Het is een verplichting om dat na een bepaalde tijd ingebouwd te hebben. Vanaf dat moment kunnen we exact meten hoe de bestuurder het doet en de premie aan de hand daarvan continu aanpassen.”

Een klant die geen apparatuur in zijn bedrijfswagen wil, willen we ook niet verzekeren”

Hoe bereik je de doelgroep die huiverig is voor de telematica?
“Een klant die geen apparatuur in zijn bedrijfswagen wil, willen we ook niet verzekeren. Die heeft iets te verbergen. We worden overal gevolgd doordat bijvoorbeeld onze smartphone en bankpas traceerbaar zijn. Wat wij doen, is uit vrijwilligheid van klanten hun gedrag meten waardoor ze een voordeel hebben. We consolideren die data en daaruit komt een score. Op basis daarvan maken wij bepaalde keuzes wat betreft de beloning. Juist de klant die ook schade rijdt, moet dit willen.

Bedrijven willen zeker in deze tijden van inflatie zoveel mogelijk kosten besparen. Traksi richt zich niet alleen op besparingen op de verzekering. De telematica zorgt ook dat de verzekeringsnemer inzicht krijgt in de kosten als het gaat om slijtage aan de taxi of bedrijfswagen en brandstofkosten. We zien namelijk dat het brandstofgebruik verbetert. Als je dan door goed rijgedrag ook 20 tot 35 procent op je verzekeringskosten bespaart, gaan de kosten bottom line ontzettend omlaag. Traksi is daardoor een breder verhaal dan alleen verzekeren.”

Hoe zien de plannen voor internationaliseringvan Traksi eruit?
“We zijn in Nederland begonnen met Traksi. Exact dezelfde propositie hebben we geïntroduceerd in Duitsland met Mobile Garantie als lokale partner. Vervolgens gaan we door met de bestelbussen. Als we dat hebben neergezet, willen we naar Oostenrijk en Zwitserland. Deze zogenaamde Dach-regio is een logische stap. Daarnaast vinden momenteel gesprekken plaats over Italië. De komende jaren willen we door naar Scandinavië, Spanje en misschien wel het Verenigd Koninkrijk.

Onze internationale strategie is met een lokale partner. Je moet niet denken dat je het zelf kunt. ’s Lands wijs, ’s lands eer: dat is de kern. Als risicodrager is dat wat anders, maar in de sales en distributie van een nicheproduct moet je altijd met een lokale partner werken. Dat is de enige manier waarvan ik geloof dat het zou kunnen werken. De wijze waarop we ons proces hebben neergezet, onze funnel, proberen we te lokaliseren met een partner. Tegelijkertijd houden we de grip op ons datamodel en onze algoritmes.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.