In hoeverre worden zorgverzekeringen nog via de adviseur afgesloten?
“We horen vaak terug van onze aangesloten adviseurs dat ze weinig zorgverzekeringen afsluiten. Het wordt nog weleens aangeboden als service in een abonnementenstructuur. Maar het is complex om daar advies over te geven en de opbrengsten wegen daar niet tegenop. Daardoor wordt het een beetje weggeschoven en dat vinden wij jammer. Adviseurs verwijzen soms zelfs naar websites en zetten daarmee de achterdeur wagenwijd open én missen kansen door de signalerende rol te laten liggen.
Daarom hebben we een module gebouwd voor adviseurs die eenvoudig te delen is en werk bespaart. We verleggen de rol van het advieskantoor van complex advies naar signalering en toelichting. Signalering als het weer tijd is om de zorgverzekering te vergelijken en toelichting als het gaat om waarom het goed is om een vergelijking te maken.”
Kun je iets meer vertellen over deze module?
“Klanten kunnen in onze online module hun eigen risico en zorgwens aangeven. Op basis daarvan krijgen ze een overzicht van alle zorgverzekeraars en welke aanbieders in de buurt gecontracteerd zijn. Adviseurs hoeven dit dus niet langer te doen, de klant kan dat zelf. De module kan via een link gedeeld worden met klanten, bijvoorbeeld via een app, website of nieuwsbrief. Er zullen heel wat polissen afgesloten worden zonder dat de adviseur daarbij betrokken is. Tijdens onze webinar op donderdag 17 november vertellen we alles over de ontwikkelingen in de markt en het inzetten van onze module.”
Hoe aantrekkelijk zijn de beloningen voor adviseurs op dit gebied?
“Bij de oude structuur met een doorlopende vergoeding, zien we die vergoedingen fors dalen. Ze zijn niet aantrekkelijk en dat is ook de reden dat veel adviseurs daarvan zijn afgestapt. Het kost veel tijd om advies te geven en het heeft grote impact, omdat alles in de laatste maand van het jaar gepropt is. De vergoedingen zijn nihil. Laatst kregen we berichten over partijen die wel met doorlopende vergoedingen werken, dat gaat om een tientje per jaar. Daar kun je weinig voor doen.
Wij werken met een andere structuur. De adviseur krijgt van ons een eenmalige vergoeding per contract. Dat past bij ons beleid dat je als klant elk jaar een vergelijking moet maken, in plaats van zo lang mogelijk zonder te wisselen door blijft lopen. Er zijn adviseurs die de vergelijking maken voor de klant, maar de meesten zetten het in om het door de klant zelf te laten doen. Die beloningen zijn hoger dan de doorlopende vergoeding per jaar, namelijk 25 euro per contract. Het kan dus heel goed dat een klant op deze manier een contract heeft afgesloten zonder de adviseur te benaderen. Wij erkennen bij welke adviseur het vandaan komt.”
1 januari 2023 wordt de collectiviteitskorting afgeschaft. Wat voor impact verwacht je daarvan?
“De verwachting is dat er nog meer mensen gaan overstappen. Daarnaast is er überhaupt veel aandacht voor besparing door de stijgende prijzen op veel gebieden. Ik denk dat er een grote rol is weggelegd voor de adviseur om zijn klanten daarop te wijzen. Ik vind dat de adviseur die rol moet oppakken, want een zorgverzekering kost zomaar 100 euro per maand. Dat is een grote hap uit de maandelijkse lasten van de klant. Het laten liggen van het advies begrijp ik, maar het signaleren is cruciaal.”