Hoger beroep restaurant faalt: brandschade definitief niet vergoed

Hoger beroep restaurant faalt: brandschade definitief niet vergoed

Nationale-Nederlanden heeft de brandschade in een Aziatisch restaurant in 2019 terecht afgewezen. Dat concludeert het gerechtshof in Amsterdam in hoger beroep. Het restaurant had de wandcontactdoos, waar de brand was ontstaan, niet op tijd laten keuren.

De rechtbank in Amsterdam oordeelde in januari 2021 dat het door NN van Vivat overgenomen Reaal de brandschade in het Aziatische restaurant niet hoeft te dekken. De brand was ontstaan door een gebrekkige lasklem in een losse contactdoos op de vloer onder een koelvitrine.

Geen controle uitgevoerd

In de horecaclausule in de pakketverzekering is vastgelegd dat de elektrische installatie van het restaurant eens in de vijf jaar gecontroleerd moet worden volgens de NEN 3140-norm. Volgens de verzekeraar was de loshangende wandcontactdoos/lasdoos tijdens een keuring aan het licht gekomen waarna deze vervolgens deugdelijk zou zijn bevestigd.

Oordeel rechtbank bevestigd

De rechtbank oordeelde eerder al dat de verzekerde deze verplichting niet is nagekomen en daardoor het certificaat niet aan de verzekeraar kon overhandigen toen deze daarom vroeg. De verzekeraar heeft de schadeclaim daarom terecht afgewezen. Het gerechtshof heeft de uitspraak van de rechtbank bevestigd. Dat betekent dat het restaurant definitief zelf opdraait voor de brandschade van 47.493 euro en de proceskosten.

Dennis van Asselt

Dennis van Asselt

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.