Marc Diks over loslaten merknaam: 'Natuurlijk doet het een beetje pijn'

Marc Diks over loslaten merknaam: 'Natuurlijk doet het een beetje pijn'
Ilse en Marc Diks

Meer dan 50 jaar was Diks Verzekeringen een begrip. Ooit gestart door vader Paul Diks en later met kinderen Marc en Ilse Diks aan het roer. In 2018 werd het bedrijf overgenomen door Voogd & Voogd en nu verdwijnt de naam voorgoed. Als onderdeel van Alpina Group is Diks het eerste bedrijf binnen de organisatie dat afscheid neemt van de oorspronkelijke naam. Marc Diks, directeur Online Alpina Group, vertelt over de naamswijziging.

Welke veranderingen heeft Diks Verzekeringen sinds de overname door Voogd & Voogd doorgemaakt?
“Vandien Service Provider werd twee jaar eerder overgenomen door Voogd & Voogd en wij fuseerden met hun bemiddelingstak. Dat had best een impact, want je kon bijna geen bedrijven bedenken die zoveel van elkaar verschilden. Wij waren online, VSP niet. Wij deden veel in automotive, maar niks zakelijks en ook de complexe producten niet. Vandien deed dat weer wel. Dat zag je in zowel het personeels- als klantenbestand. Bij ons zag je vooral medewerkers onder de 50 jaar, bij Vandien veel ouderen.

Daarnaast hebben we in 2008 bewust gekozen om afscheid te nemen van hypotheken, pensioenen en zakelijke relaties. Door de samenvoeging met VSP kregen we dit allemaal terug. Daarom hebben we eerst goed gekeken naar wat we allemaal in de boeken hadden. Uiteindelijk hebben we de conclusie getrokken dat bepaalde onderdelen niet bij ons als organisatie pasten. Dat waren onder andere hypotheken, dus toen hebben we een samenwerking gezocht met Van Bruggen Adviesgroep. Voor de uitvaart- en levenproducten hebben we samenwerking met Advitas gezocht.

Je weet als je overgenomen wordt en je niet langer de meerderheid van de aandelen hebt, dat een keer iemand een beslissing kan nemen waar je een andere mening over hebt. Als je dat vervelend vindt, moet je niet verkopen. Alleen wat we wel hebben aangegeven bij de overname, destijds met Bas de Voogd en Michael de Nijs, is dat we graag ons 50-jarig jubileum wilde aantikken met de naam Diks Verzekeringen. Nu in de nieuwe groep zijn er internationale ambities en is onze naam, zeker in de Engelstalige wereld, niet erg handig.”

Diks is klein begonnen, nu zijn jullie onderdeel van een internationale organisatie. Hoe voelt dat?
“Ik vind dat wel mooi. Natuurlijk was het leuk geweest als we zelf die internationale organisatie hadden kunnen zijn. Maar mijn vader is letterlijk op een slaapkamertje driehoog achter begonnen en nu zijn we binnen Alpina Group de partij die online de kar mag trekken. Dat het onze naam niet meer draagt en straks niemand meer weet wie meneer Diks is, vind ik prima. We hebben dit wel bereikt. Mijn vader was al overleden toen we het verkochten, maar jaren daarvoor is weleens ter sprake gekomen: wat als we het verkopen? Hij zei: als je de kans krijgt, vooral lekker doen.”

Ik vond de voorbereidingen op de verkoop de vervelendste periode in mijn zakelijke leven”

Hoe heb je die veranderingen als ondernemer ervaren?
“Ik vond de voorbereidingen op de verkoop de vervelendste periode in mijn zakelijke leven. Dat had niks met Bas en Michael te maken, maar dat kwam door het boekenonderzoek. Op dat moment voer je al bijna 50 jaar naar eer en geweten een bedrijf, je werkt er keihard voor en dan komt er een partij juristen je bedrijf beoordelen. Dit was niet goed, dat was niet goed. We hebben echt op het punt gestaan om de verkoop af te blazen. Als je terugkijkt, hadden ze op veel punten gelijk. Bijvoorbeeld als het gaat om bepaalde templates die je volgens wet- en regelgeving in een laadje moet hebben.”

Jullie zijn de eerste binnen Alpina die de eigen naam loslaten. Kun je daar meer over vertellen?
“Wij waren onderdeel van Voogd & Voogd en dat was maar één kantoor. Na de fusie met de Heilbron Groep kwamen er veel kantoren bij. Heilbron was al bezig om die overgenomen kantoren te integreren naar de naam Heilbron. Nu gaan al die kantoren over naar Alpina, op een paar niches na. Ik vind dat zo’n kantoor ook een website moet hebben. Nu was Diks de sterkste online partij in groep, dus leek het ons logisch om bij ons te beginnen. Je website moet het startpunt zijn.

Daarom hebben we tegen Bas van Twillert, cco Alpina Group, gezegd dat we wel de eerste wilden zijn. Natuurlijk doet het een beetje pijn en is het best spannend. We hebben online goede posities en als je een naamswijziging doet, dan kan het zijn dat je die posities kwijtraakt. Allsecur heeft dat gehad toen het naar Allianz Direct is gegaan. Daardoor zijn ze bijna een halfjaar slecht vindbaar geweest. Nou gok ik dat daar iets verkeerd is gegaan, want als je Google goed vertelt wat je gaat doen dan krijg je jouw positie binnen een redelijke termijn terug.

Een ander sterk argument voor mij om het te doen, is dat wij online last heb van de grote jongens: Independer, Ohra, FBTO, ANWB en Univé. Op het moment dat we met z’n allen één naam zijn en we ons meer kunnen concentreren op de website, kunnen we ook meer kracht geven aan die website. Dan kunnen we de concurrentie hopelijk beter aan. Op het moment dat je in jouw woonplaats een Alpina-kantoor hebt, is de associatie eerder gemaakt dan wanneer je Diks Verzekeringen zag staan. Er zijn straks vijftig steden met een Alpina-kantoor, die elk hun eigen promotie doen. Daar hebben we online ook baat bij.”

Sommigen willen mij gekscherend Marc Alpina noemen, maar ik heet nog steeds Marc Diks”

Is Diks Verzekeringen dan nu helemaal verleden tijd?
“100 procent. De statutaire naam is gewijzigd. Het is dat ik zo heet. Sommigen willen mij gekscherend Marc Alpina noemen, maar ik heet nog steeds Marc Diks. Mijn zus en ik zitten nog in het bedrijf en het Diks-DNA is daarmee aanwezig, maar verder heeft het niet veel meer met Diks van doen. Dat we de naam Alpina zouden gaan voeren, wisten we al wat langer. Daarnaast zijn we al sinds maart bezig met de voorbereidingen op de nieuwe website, dus ik zie eigenlijk alleen nog maar Alpina voor me.

Misschien komt het besef een keer later. Wellicht dat we onszelf tekort doen als we denken dat niemand buiten de branche Diks kent, maar het voelt nog steeds goed. We hebben straks een sterk merk, zowel online als offline. Als organisatie hebben we met Claeren ook een krachtig beursbedrijf en de sterke ruggengraat van Voogd & Voogd. Combineren we dit goed, dan hebben we een uniek bedrijf. Natuurlijk is er ook de uitdaging om het te integreren aan de achterkant, maar daar zijn we volop mee bezig en er worden grote stappen gemaakt.

Iedereen heeft verkocht om onderdeel te worden van het groter geheel en om daar de voordelen van te ervaren. Bijna alle kantoren willen juist eerder over op de nieuwe merknaam. Er zijn nog een paar kantoren die ook eerst een jubileum te vieren hebben, maar bijna iedereen zegt: kom maar op. Soms is een kantoor wereldberoemd in de eigen regio, dus er moet echt goed nagedacht worden over een naamswijziging. Het kan soms averechts werken.”

Wat had jouw vader Paul Diks hiervan gevonden?
“Hij was ook pragmatisch. Als je ziet dat hier nu 52 man het werk doen wat hij ooit vanaf die slaapkamer is begonnen, dan had hij dat heel mooi gevonden. In ons DNA zit een stukje automatisering. Mijn vader ging eigenlijk de verzekeringen in, omdat hij niks anders kon. Dat was nog mogelijk in die tijd. Hij had programmeren als hobby en paste dat toe in zijn werk. Nog steeds bouwen we alles zelf, dat hebben we echt overgenomen van mijn vader. Veel zelf willen doen, alles automatiseren en altijd de klant helpen.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.