De maatschappij heet voluit Mutual Insurance and Reinsurance for Information Systems en gaat exclusief voor de leden cyberdekking bieden. Kandidaat-leden moeten zich vooraf inkopen. "Dat is anders dan de commerciële onderlingen waarbij het lidmaatschap wordt bepaald door het betalen van premie", aldus de onderlinge op de eigen website.
De leden betalen een jaarlijkse contributie in plaats van een premie, "hoewel het in de praktijk op hetzelfde neerkomt". De prijs wordt gerelateerd aan de premie van de grootste aanbieder in de markt, met een kortingspercentage.
Screening vooraf
Aspirant-leden worden doorgelicht op hun financiële positie en de manier waarop ze met cyberrisico's omgaan. De directie bepaalt uiteindelijk of een bedrijf wordt voorgedragen, waarna de leden gezamenlijk stemmen over toelating. Het lidmaatschap is alleen toegankelijk voor bedrijven uit de Europese Economische Ruimte.
Miris wil vanaf 1 januari gaan verzekeren en capaciteit inkopen op de coassurantiemarkt. Wie precies de oprichters zijn, is niet bekend, maar Commercial Risk weet te melden dat het om zeven grote Europese ondernemingen gaat.
Polissen hebben een standaard looptijd van een jaar. In de eerste twee jaar biedt Miris de leden een dekkingscapaciteit van maximaal € 25 miljoen per lid. Daarna verwacht de onderlinge tot € 30 miljoen te kunnen bieden. Mogelijk gaat Miris ook herverzekeringsdekking bieden.
De onderlinge denkt een oplossing te kunnen bieden omdat het een fijnmaziger risicoprofiel kan vaststellen en omdat leden hun kennis op het gebied van risicomanagement met elkaar kunnen delen. De onderlinge heeft niets te maken met de Britse maritieme riskmanager Miris International.
Claims stijgen in rap tempo
Cyberverzekeringen zijn voor bedrijven steeds moeilijker te sluiten en de resultaten schommelen. Aantal en omvang van schadeclaims nemen hand over hand toe en in het eerste kwartaal gingen wereldwijd de premies met 26% omhoog. De Duitse verzekeraars noteerden vorig jaar een combined ratio van 124% uit cyberpolissen: ze legden dus 24 cent toe op elke euro verdiende premie.