Chaos in de bagagekelders leidt tot meer claims bij Ohra

Chaos in de bagagekelders leidt tot meer claims bij Ohra

De gevolgen van de personeelstekorten op de vliegvelden zijn ook merkbaar op de schadeafdelingen van verzekeraars. Ohra analyseerde de binnengekomen reisclaims van afgelopen zomer en zag aanmerkelijk meer meldingen van verloren en beschadigde bagage op luchthavens. Veel pijn doet dit de verzekeraar overigens niet. Bagage die beschadigd of zelfs helemaal niet van de band komt, wordt verhaald op de luchtvaartmaatschappij.

Ongeveer 21 procent van alle claims bestond uit beschadigde bagage. In 2019 was dat nog maar 15 procent. Ohra-ceo Bianca Knispel benadrukt dat klanten die ermee te maken krijgen op een vliegreis altijd kunnen bellen met hun hulpdienst, zodat zij kunnen helpen met de stappen die ze moeten nemen. Om succesvol te kunnen verhalen is een PIR nodig. Een document dat je alleen kunt krijgen bij de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij als je de bagageruimte nog niet verlaten hebt.

Al weg? Geen dekking

Probeer je het in een later stadium, dan kun je als reiziger niet meer aantonen dat de schade is ontstaan nadat je de bagage uit handen hebt gegeven. En omdat je de verzekeraar de kans hebt ontnomen om de schade op de tegenpartij te verhalen, loop je ook het risico dat de claim helemaal niet uitbetaald wordt.

'Meer fietsvakanties'

Het meest gestolen item op de reisverzekering is de telefoon. In 23 procent van de diefstalclaims was een telefoon het doelwit. Ohra merkt op dat fietsen zich ook in de diefstal top 5 hebben genesteld. Pre-corona kwamen fietsen niet op het discutabele lijstje voor. De verzekeraar concludeert daaruit dat fietsvakanties sinds de pandemie populairder zijn geworden.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.