Nieuwe opslagmethode moet brandrisico e-bikes inperken

Nieuwe opslagmethode moet brandrisico e-bikes inperken

Het bedrijf Battery Control uit Steenwijk denkt in de Battery-box de oplossing te hebben gevonden voor het probleem van ontploffende accu's van e-bikes. Nationale-Nederlanden geeft premiekorting aan bedrijven die er een gebruiken.

Nick Akkerman en Dick van de Steeg zijn met hun bedrijf al een paar jaar bezig om de gevolgen van brandende accu's te minimaliseren. En niet zonder reden: het aantal e-bikes in Nederland nadert de vijf miljoen, met net zo veel accu's die kunnen ontploffen. Volgens Akkerman gebeurt dat tien keer per week.

En de risico's worden ook groter naarmate de doelgroep groter wordt. Want die bestaat niet meer alleen uit zestigplussers: "Tegenwoordig rijden ook andere doelgroepen op zo'n fiets, zoals jongeren en maaltijdbezorgers. Zij rijden harder een stoep op, laten de accu sneller vallen of geven er een trap tegenaan als hij het een keer niet doet. Dat zijn extra risico's op een beschadigde accu die oververhit kan raken en kan gaan branden", zegt hij in regionaal dagblad De Stentor.

Bestand tegen twee tot vier accu's

Akkerman en Van de Steeg ontwikkelen voor bedrijven de Battery-box: een luchtdichte stalen koker met stopcontacten, waarin de accu wordt opgeladen en opgeslagen. De box zou twee of vier in brand vliegende accu's aan moeten kunnen. Wat is het verschil met bestaande veiligheidskasten? "Vaak worden lithium ion-accu's opgeslagen in stalen veiligheidskasten, die gebouwd zijn voor de opslag van chemische brandstoffen en oliën en het gevaar buiten moeten houden. Bij accu's komt het gevaar van binnenuit en daar zijn dit type kasten niet op berekend", legt het duo uit.

Jongeren vormen een extra risico op een beschadigde accu”

Ook particulieren

De Battery-box wordt inmiddels gebruikt door onder meer fietsenmakers en maaltijdbezorgers - want drie jaar terug ging nog een pizzeria in vlammen op omdat een bezorgfiets in brand vloog. De box kost nu € 599, maar het doel is die prijs naar beneden te krijgen. Akkerman en Van de Steeg willen nu vooral bedrijven en particulieren bewuster maken van de noodzaak er gebruik van te maken. "Mensen achten de kans klein dat hun accu ontploft. In principe is dat zo, maar als het gebeurt is de schade groot."

NN ziet de voordelen

Ontploffende lithium ion-accu's zijn voor verzekeraars een bron van zorgen. Maar een brede verplichting om de accu in een Battery-box op te slaan zit er niet direct in, stelt het Verbond van Verzekeraars. "Het is aan individuele verzekeraars op dat te bepalen." Eentje ziet het wel zitten: Nationale-Nederlanden geeft bedrijven die de Battery-box gebruiken een lagere premie. "Bij het product zijn de risico's voor klanten geminimaliseerd, geeft het de mogelijkheid om de kosten van een bedrijfsverzekering lager te krijgen en stimuleert dit bedrijven om duurzaam te worden", stelt woordvoerder Bas Kuik tegenover De Stentor.

NN stelt sinds begin dit jaar al eisen aan het veilig werken met accu's.

Bron: De Stentor

Rob van de Laar

Rob van de Laar

redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.