De schadebehandelaar was nooit in dienst bij NN zelf. Als uitzendkracht werkte hij achtereenvolgens voor Van Ameyde Schadeservices (VAS), Nationale-Nederlanden Claims Services (NNCS) en Nationale-Nederlanden Verzekeren Services (NNVS). Als laatstgenoemde in december 2019 een kwaliteitscontrole uitvoert, komen er enkele onregelmatigheden bij de medewerker aan het licht.
Monsterfraude
Als NN zelf onderzoek uitvoert, komt de daadwerkelijke omvang van de fraude aan het licht. Tenminste 253 valse betalingen voor in totaal € 589.952 aan 122 verschillende verzekerden, waarvoor 390 valse facturen zijn gebruikt of foto’s zijn ingestuurd die niet van de schadelocatie komen. De werkwijze was volgens NN telkens dezelfde.
Modus operandi
Eerst werd er telefonisch een claim bij NN neergelegd, meestal een waterschade. Vaak gebeurde dat door handlanger één die belde onder naam van een verzekerde die was geronseld door handlanger twee. In de daaropvolgende mail werd met extra documenten meteen een tweede claim opgenomen, meestal een brandschade in de keuken of een stormschade aan zonnescherm of tuinset.
De frauderende schadebehandelaar pikte deze mails direct na binnenkomst uit de werkvoorraad (tegen de werkinstructie in) en betaalde ze uit. De schadebedragen waren volgens NN telkens net binnen zijn betaalbevoegdheid van 2.500 euro.
Veel bewijs gevonden
Het bewijs tegen de drie is groot. De metadata van veel valse foto’s verwijst naar de computer van handlanger één. Een aantal foto's zijn bij hem in huis genomen. Een stemanalist constateerde dat het zeer waarschijnlijk is dat de eerste meldingen allemaal door één en dezelfde persoon gedaan werden.
Handlanger twee wordt door veel van de betrokken verzekerden genoemd als degene die hen overhaalde een inboedel- en opstalverzekering bij NN te sluiten. Zij moesten de opbrengsten van de claim aan hem uitbetalen en mochten een klein deel zelf houden. NN heeft met hen inmiddels terugbetalingsregelingen getroffen.
Extra bewijslast
Nationale-Nederlanden kreeg van de rechtbank in Rotterdam opdracht om op een aantal zaken extra bewijzen te presenteren. Zo vond de verzekeraar het voor de grote lijn niet nodig om alle 253 valse claims in het dossier toe te voegen, maar is het zonder die voorraad niet duidelijk op welke grondslag NN uitspraken doet over de omvang van de fraude. NN hoopt dat de rechter constateert dat er sprake is van groepsaansprakelijkheid.