De introductie van de Reis App verloopt niet vlekkeloos. Zo klaagden adviseurs al snel dat er slechts één intermediair bij de verzekering betrokken was. Dat ene Rotterdamse kantoor had bovendien toestemming om alle Reis App-klanten te benaderen met andere verzekeringsproducten. Een andere commerciële prikkel is er voor hen ook niet: volgens De Goudse-directeur Bernardo Walta leent de verzekering zich niet voor het uitbetalen van provisie.
Maar wat nu als een klant schade heeft? Dan zal hij zich toch bij de adviseur melden om hem te begeleiden met de afwikkeling. Als het gaat om medische problematiek in het buitenland, dan kan zo’n dossier nog arbeidsintensief uitpakken. Waarom wil De Goudse een adviseur daar niet voor belonen?
Directe schadeafwikkeling
Volgens De Goudse verloopt de schadeafhandeling voor klanten van de Reis App in principe direct via de maatschappij. Tenzij de klant er zelf voor kiest om bij schade zijn adviseur te benaderen. “Als dat gebeurt kan de adviseur hiervoor een aparte financiële afspraak maken met de klant”, schrijft de voorlichter van De Goudse.
Dat ze dit als een serviceproduct in de markt zetten, is juist voor een intermediairmaatschappij wel heel opvallend”
Verschil met execution only?
Maar als het product wordt afgesloten in de App Store, acceptatie bij De Goudse ligt en de schadeafhandeling ook via hen verloopt, dan is er toch gewoon sprake van execution only? Waarom zou een adviseur daar de zorgplicht voor willen dragen?
De Goudse vindt provisie niet passend omdat er geen vaste maandelijkse premie wordt geïnd. Maar wat is het probleem om een percentage voor de adviseur te reserveren in de maanden dat er wél premie binnenkomt?
De Goudse zegt in verband met vakanties van de verantwoordelijke medewerkers de komende tijd geen antwoord te kunnen geven op deze vragen.
'Opvallend voor intermediairverzekeraar'
“Dat ze dit als een serviceproduct in de markt zetten, is juist voor een intermediairmaatschappij wel heel opvallend”, zegt een woordvoerder van Adfiz. Naar aanleiding van de introductie van de Reis App heeft Adfiz een gesprek aangevraagd met De Goudse. “Wij willen heel graag weten wat de gedachte hierachter is. Misschien moeten er bij De Goudse nog wat puntjes op de i gezet worden.”
Adviseurs melden zich wel
Walta zei vorig week dat vóór de introductie het animo onder intermediairs om deel te nemen aan de Reis App nihil was. Inmiddels zouden zich al zeker tien adviseurs aangemeld hebben, die binnenkort ook in de app zullen verschijnen.