De Jong (Poliskraker): 'Verzekeraar blijft onduidelijk bij overstromingen'

De Jong (Poliskraker): 'Verzekeraar blijft onduidelijk bij overstromingen'

Poliskraker werd tijdens de AMdag door Adfiz gevraagd om een analyse te maken van particuliere en zakelijke polissen op zijn dekking voor klimaatschades. Vorige week lanceerde Adfiz de tool. In een gesprek met eigenaar Sietze de Jong van Poliskraker blijken veel polissen nog steeds vaag. "Als er morgen weer overstromingen plaatsvinden, biedt een deel van de verzekeraars nog steeds geen duidelijkheid."

Twintig pagina’s tekst

Poliskraker is in 2015 opgericht door Pim en Berrie van der Heide. Sietze de Jong is sinds 2017 betrokken en nam per 1 januari 2021 alle aandelen van het bedrijf over. De Jong is voormalig intermediair en vertelt hoe zo het ‘polis kraken’ is begonnen. “Toen ik in het bedrijf kwam, moest ik van mijn vader de polisvoorwaarden van offertes vergelijken. Dan begint het vaak met twintig pagina’s tekst per verzekeraar. Uiteindelijk ben ik dat dus in 2017 samen gaan doen met Berrie van der Heide.”

Dezelfde kleine lettertjes

De Jong zegt het altijd heel dom te hebben gevonden dat alle tussenpersonen in Nederland een deel van hun tijd naar ‘dezelfde kleine lettertjes’ kijken. “Zoveel verzekeraars zijn er niet en zoveel setjes polisvoorwaarden zijn er ook niet, dus dat kun kun je beter samen doen en die kennis delen”, aldus De Jong. Bij Poliskraker kunnen tussenpersonen abonnementen nemen op modules. Van meestal een stuk of tien verzekeraars worden de polisvoorwaarden op een flink aantal onderdelen vergeleken. Daarnaast levert Poliskraker ook maatwerk zoals dat voor Adfiz is gedaan.

“Gemiddeld worden polisvoorwaarden om de twee à drie jaar in meer of mindere mate gewijzigd. Cyberverzekeringen wijzigen tegenwoordig vrijwel elk jaar, maar de bedrijfsaansprakelijkheidspolis van Allianz is bijvoorbeeld al sinds 2014 hetzelfde. En als er iets wordt gewijzigd, wordt dat vaak niet in de voorwaarden gedaan, maar wordt er een clausule op een polis geplaatst”, vervolgt De Jong.

Zeven klimaatrisico’s

Uitgangspunt van de analyse die Poliskraker voor Adfiz maakte, zijn de zeven nieuwe klimaatrisico’s van het Verbond voor Verzekeraars. Bij het onderzoek in opdracht van Adfiz hebben we de opstalverzekering gekozen als basis. In het verlengde daarvan zijn de bijhorende ‘inhoud’ verzekeringen onderzocht; voor particulieren de inboedelverzekeringen gekozen en voor het zakelijke segment de verzekeringen voor goederen- en inventarissen en bedrijfsschade.

Duidelijkheid bij overstromingsschade

Het Verbond riep de branche vorig jaar tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer op om meer duidelijkheid te geven bij overstromingsschade. Toch geeft De Jong aan dat verzekeraars nu nog steeds bezig zijn met het verduidelijken van polisvoorwaarden. Enerzijds vindt hij dat begrijpelijk: “Ik snap dat ze niet à la minute hun polisvoorwaarden kunnen aanpassen en dat dit tijd kost. Anderzijds vind ik het onbegrijpelijk dat bijvoorbeeld Nationale-Nederlanden zijn inboedelpolisvoorwaarden wel heeft aangepast, maar zijn opstalpolisvoorwaarden nog niet.”

Ik vind het onbegrijpelijk dat bijvoorbeeld Nationale-Nederlanden zijn inboedelpolisvoorwaarden wel heeft aangepast, maar zijn opstalpolisvoorwaarden nog niet”

De Jong had verwacht dat verzekeraars een jaar na de oproep van het Verbond hier verder mee waren geweest. “Sommige verzekeraars hebben een mailing gedaan naar het intermediair waarin kortweg staat dat overstromingsschade is gedekt. Daar horen kleine lettertjes bij. Bovendien is het fijn dat het intermediair hierover wordt geïnformeerd, maar uiteindelijk gaat het om de eindklant”, zegt de Poliskraker-eigenaar.

‘Hevige plaatselijke neerslag’

Een voorbeeld: hevige plaatselijke regenval. “Veel verzekeraars hebben in hun polisvoorwaarden ‘hevige plaatselijke regenval’ staan, terwijl andere het hebben over ‘hevige plaatselijke neerslag’. Daar kun je bij schade discussie over hebben als er bijvoorbeeld toch een keer in het voorjaar 30 centimeter sneeuw valt. Het is geen regen, maar als dat gaat smelten, loopt het water wel mijn huis in.”

Wat maakt het nou voor de klant uit waardoor het water over de drempel komt. Men wil maar één ding weten: is het wel of niet gedekt”

Een ander voorbeeld: in of nabij uw woning. “Wat is nabij?”, vraagt De Jong zich af. “Namens Adfiz hebben we contact gehad met een aantal schade-experts. Zij zeggen ook dat verzekeraars moeten stoppen met het maken van onderscheid tussen overstromingen en hevige plaatselijke neerslag. Wat maakt het nou voor de klant uit waardoor het water over de drempel komt. Men wil maar één ding weten: is het wel of niet gedekt.”

Nieuwe klimaatrisico’s

Hoewel De Jong verwacht dat verzekeraars verder zullen gaan met het aanpassen van hun voorwaarden, voorziet hij ook nieuwe klimaatrisico’s die nog niet geredigeerd zijn en waarvan ook de vraag zal rijzen of die gedekt zijn. “De oproep: kom op verzekeraars, maak duidelijk wat er wel en niet gedekt is. Van de zeven klimaatrisico’s die het Verbond heeft gedefinieerd, blijkt droogte bijvoorbeeld momenteel nog onverzekerbaar in Nederland. Dat is wel een aandachtspunt op de langere termijn.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.