De afname van de mobiliteit door de corona-uitbraak maakte 2021 tot een zeer moeilijk jaar voor taxichauffeurs. Taxi’s werden tijdens lockdowns geschorst en na versoepelingen weer in gebruik genomen. “Het premievolume in de taxiportefeuille varieerde mee met de effecten van de geldende coronamaatregelen”, schrijft de verzekeraar in het jaarverslag.
Fraudegevoelige tariefstructuur
Maar zelfs met de minder gereden kilometer bleek dat de geïncasseerde WA-premies niet toereikend waren. Bovendien constateerde de Vereende dat de omslachtige tariefstructuur met veel variabelen te fraudegevoelig was.
Eind vorig jaar heeft de Vereende de taxi-tarieven daarom sterk vereenvoudigd, waardoor er veel minder factoren de premie bepalen. Voor een aantal taxi’s betekende die nieuwe structuur een premiedaling, maar de grote meerderheid is meer gaan betalen. Volgens de Vereende zijn de verhogingen beperkt tot maximaal 15 procent.
Solvabiliteit omhoog
De solvabiliteit van de Vereende steeg van 143 procent naar 160 procent. Daarmee voldoet de verzekeraar nog niet aan de eigen doelstellingen. De Vereende heeft in 2022 nog minstens zo’n goed jaar nodig om tot de streefwaarde van 175 procent te komen.