Mouwen startte zijn carrière met een studie bedrijfskunde en heeft voor verschillende banken en een verzekeraar gewerkt. Hij richtte zich de afgelopen jaren met name op innovatie en business development, was betrokken bij de start van e-commerce en internetbankieren. Vanuit diverse posities richtte hij zich steeds meer op bedrijfstransformaties, waarbij digitalisering veelal de aanleiding was. Hij is volgens eigen zeggen geen “hard core IT’er”, maar focust vooral op de bedrijfscontext eromheen en de daarbij horende betekenis voor klanten en maatschappij.
Fotografisch reisdoel
Waar Mouwen bekend was in bank- en verzekeringssector, opende voor hem binnen het land van intermediairs een nieuwe wereld. Om zich deze deelsector snel eigen te maken dook hij in de verschillende processen en sprak hij bovenal veel Anva-klanten. Hij vertelt: “Dat waren open, mooie en goede gesprekken. Ieder met complimenten, maar ook voorzien van kritiek.”
"Het is zaak om samen de gap tussen hoe het momenteel gaat, waar we naar toe willen en waar we over een paar jaar willen staan te verkleinen."
Gebaseerd op de optelsom van ervaringen, gesprekken en het business model van Anva vormde Mouwen een organisatorische foto van de huidige stand van zaken. Als reislustige ceo ziet hij deze foto als herinnering aan wat Anva de afgelopen ruim 45 jaar heeft opgebouwd. “Een mooi vertrekpunt waar we als directie, maar ook zeker met alle medewerkers, een nieuw reisdoel vanuit hebben geformuleerd. Een inspirerend, verstrekkend en ambitieus reisdoel om wel te verstaan. Nu is het zaak om samen de gap tussen hoe het momenteel gaat, waar we naar toe willen en waar we over een paar jaar willen staan te verkleinen."
Zingeving
“Om als mens succesvol te zijn richten we ons op vakmanschap, leervermogen en intermenselijke vaardigheden”, start Mouwen. “Om een organisatie succesvol te maken is zingeving ook heel belangrijk. Zingeving ontleen je niet alleen aan het verleden, maar ook aan wat klanten van je verwachten en wat de trends zijn binnen en buiten de branche. Je wil inspelen op toekomstige behoeftes, die ontstaat uit trends. Dat betekent natuurlijk niet dat wij binnen Anva niet meer hoeven te voorzien in de huidige klantbehoeften. Zeker niet! Sterker nog: daar zit op dit moment de grootste prioriteit en uitdaging voor ons.”
Grote behoefte aan advies
Grootaandeelhouder Adfiz heeft als missie om Nederland financieel gezond te maken en te houden. Daar kan Mouwen zich zeer in vinden. “Ik vind dat Anva daar een nadrukkelijke rol in moet nemen. Dat doen we al, door een belangrijk platform te bieden wat intermediairs helpt om goed verzekeringsadvies te kunnen geven”. De behoefte aan financieel advies bij organisaties en consumenten is echter groot en zal de komende jaren nog meer gaan groeien. Zij (particulieren en organisaties) die het advies het meeste nodig hebben, kunnen en/of willen dit niet betalen. De rol van intermediairs blijft daardoor zeker de komende tien jaar heel erg belangrijk. “In mijn ogen moeten politiek Nederland en de daarbij horende regelgeving de condities gaan scheppen, zodat het ook door iedereen kan worden ingezet. Digitalisering is daarin een heel belangrijke sleutel. Als dat lukt, kan Anva een steentje bijdragen aan het gemakkelijker en goedkoper beschikbaar stellen van financieel advies, waar omgaan met risico’s vanzelfsprekend een belangrijk onderdeel van is en blijft”, sluit Mouwen af.