Ansvar wint rechtszaak: comfort access en keyless entry zijn hetzelfde

Voldeed het af-fabriek beveiligingssysteem van een prijzige BMW 4-serie cabrio voor dekking op een Ansvar-polis? De eigenaar dacht dat de standaardbeveiliging voldoende was, maar de klant noch een eventuele adviseur controleerde dat. Na een kraak waarin er onderdelen van de auto gestolen werden, bleek dat een BMW met comfort access tenminste een SCM klasse 3-systeem nodig heeft. Komt dat op hetzelfde neer als keyless entry? De kantonrechter in Amsterdam oordeelde van wel.
Delen:

Op de site van certificeringsinstituut Kiwa kun je controleren of het af-fabriek beveiligingssysteem de juiste SCM-klasse heeft. Als bewijs voor hun zaak liet Ansvar bij de rechter een screenshot zien van 4-serie met comfort access (onvoldoende af-fabriek beveiligd) en de klant een screenshot van dezelfde BWM zónder comfort access (wel direct voldoende beveiligd). De eigenaar betoogde dat zijn auto weliswaar over keyless entry beschikte, maar dat dit iets wezenlijks anders is dan comfort access.

Geen sleutel maar een pasje

Daar kreeg hij de rechter niet in mee. Met beide systemen kom je zonder sleutel je auto in en ze zijn dus vergelijkbaar met elkaar. De vordering is afgewezen. De klant draait ook op voor zo’n 1.500 euro aan proceskosten. Of er een adviseur betrokken was bij het afsluiten van de verzekering is niet bekend.