Het kantoorpand van Paardekooper in Bilthoven werd in 1901 gebouwd. De eerste eigenaar liet het bouwen onder de voorwaarde dat de gemeente voor een treinstation in Bilthoven zou zorgen. Eduard Paardekooper is in deze 120 jaar pas de vierde eigenaar van het prachtige gebouw. Hij was 36 jaar toen hij besloot voor zichzelf te beginnen. Na tien jaar te hebben gewerkt bij beursmakelaar Eickhoff De Lorme Van Rossem vond hij dit het juiste moment.
“Ik was vrij breed georiënteerd, zowel op leven- als op schadeverzekeringen en bewoog me zonder dat ik het me realiseerde in het topsegment van de particuliere markt. Mijn eerste relaties waren kennissen, vrienden en familie, van wie de meesten ook bedrijven hadden. Het is vanaf het eerste moment best wel snel gegaan”, blikt Paardekooper terug in de tijd. Het duurde tweeënhalf jaar voordat hij zijn zolderkamer ontgroeide. Na tien jaar nam hij zijn tiende werknemer in dienst en na dertig jaar de dertigste.
‘Nooit wat gekocht’
Die groei had volgens hem een natuurlijk verloop. “Ik heb nooit wat gekocht, althans niks wat naam mag hebben. Uiteraard heb ik weleens gekeken of er iets te koop was, maar het aanbod was niet passend.” Tegenwoordig is het zoon Thomas die stap voor stap het kantoor van vader overneemt. Thomas Paardekooper begon zijn carrière in private banking. Hij experimenteerde even met een eigen bedrijf, waarna hij al snel besloot een kijkje te nemen bij dat van zijn vader.
“Het idee was om hier even tijdelijk te werken. Ik zag een mooie portefeuille én klantenkring, een leuk bedrijf maar ook een aantal verbeterpunten. Daar begon ik meteen over mee te denken en kreeg alle vrijheid dit in de praktijk te brengen. Dat is vandaag de dag nog steeds het geval wat ik bijzonder waardeer en ook heel leuk vind”, zegt Thomas.
Niche verzekeraars
Paardekooper is jaren geleden een gezamenlijk volmachtbedrijf gestart, genaamd Private Insurance Assuradeuren en heeft diverse volmachten van gespecialiseerde (internationale) verzekeraars. Eduard: “Je zoekt de verzekeringsmaatschappijen op die de grote bedragen en bijzondere risico’s kunnen maar vooral ook willen accepteren. Wij zijn niche en eigenlijk zijn de verzekeraars met wie we samenwerken ook niche.” Hij noemt Axa XL, Hiscox, Baloise, Liberty en Everest.
Er zijn maar weinig maatschappijen die een auto van bijvoorbeeld vijf ton of meer willen verzekeren”
“Dat onderscheidt ons. Er zijn maar weinig maatschappijen die een auto van bijvoorbeeld vijf ton of meer willen verzekeren. Maar ook exclusieve huizen met rieten daken, kostbare inboedels met kunstverzamelingen worden door weinig verzekeraars verzekerd”, legt Eduard Paardekooper uit. “Het is te veel niche en ze hebben er te weinig van, waardoor ze ook de know how niet hebben en ook niet krijgen.”
‘Premie blijft een dingetje’
De vraag of de hoogte van de premie ook voor de welgestelde klant een belangrijke rol speelt, doet de heren glimlachen. “Premie is voor iedereen heel belangrijk. Het blijven Nederlanders. Ze bouwen hele mooie huizen en kopen auto’s voor veel geld, maar de premie blijft een dingetje”, zegt Eduard lachend. “Doordat we veel van deze huizen, auto’s en kunstverzamelingen verzekeren, kan de premie bij ons juist wel concurrerend zijn.”
In gesprek met de Paardekoopers vertelt Eduard ook dat hoewel hun klanten het zich vaak kunnen veroorloven om bepaalde zaken niet te verzekeren, ze dit eigenlijk altijd wél doen. “Nederlanders zijn gelukkig erg verzekeringsminded. Daar zijn we toch een beetje mee opgevoed. Als iemand een dure auto koopt, kan die de premie uiteraard ook gemakkelijk betalen maar vindt het toch prettig all risk verzekerd te zijn. Hoe vermogend men ook is, in principe verzekeren onze relaties alles zo uitgebreid mogelijk.”
Thomas Paardekooper: “Wat we vaker zien, is dat klanten ervoor kiezen kleine schades niet te claimen en voor hogere eigen risico’s te kiezen.” Klanten van Paardekooper kiezen vaak voor een eigen risico van 1.000 tot 2.500 euro. “Daarmee kan de klant de premie wat lager houden, aangezien men toch relatief weinig schade heeft”, vult Eduard aan.
Geen keuzemenu
Zo’n specifieke doelgroep vraagt om een specifieke benadering, en die is persoonlijk. Het credo van het bedrijf, luidt ‘Eerst private, dan insurance’. Thomas vertelt dat klanten onder meer voor Paardekooper kiezen, omdat zaken snel en vakkundig geregeld worden. “We proberen met onze dienstverlening oplossingsgericht te zijn en zoveel mogelijk mee te denken met onze klanten. Een relatie moet met zijn nieuwe auto de garage uit kunnen rijden en door één telefoontje met ons zijn verzekering snel kunnen laten regelen.”
Hiermee maakt Paardekooper zogezegd een tegengestelde beweging ten opzichte andere marktpartijen die zich in het onlinesegment begeven of bezig zijn met standaardisering. “Bij ons zul je nooit een keuzemenu krijgen. Juist het maatwerk en de persoonlijke benadering spreekt onze doelgroep erg aan. Vaak omdat het ook om grotere bedragen gaat, vinden mensen het prettig om daar persoonlijk contact over te hebben”, aldus Thomas.
Dertig jaar geleden Paardekooper heten en nu nog steeds krijgt men op verzoek een Paardekooper aan de lijn”
Al dertig jaar Paardekooper
Eduard Paardekooper: “En de markt speelt ons in de kaart, dertig jaar geleden Paardekooper heten en nu nog steeds krijgt men op verzoek een Paardekooper aan de lijn. Er zijn veel bedrijven die ons gebeld hebben met de vraag of we ons bedrijf willen verkopen, maar dat is met de aanwezigheid van Thomas als opvolger niet aan de orde. Dat geeft vertrouwen, aangezien er zoveel kantoren worden opgekocht dat de klant niet meer weet waar hij nu precies zit en naar wie hij kan vragen.”
‘Groei is een gevolg’
Begin dit jaar wist Paardekooper een plek in de FD-lijst met snelst groeiende bedrijven van Nederland te bemachtigen. Toch is groei niet de ambitie. “We willen hét kantoor zijn voor de vermogende particulier en de beste in ons vakgebied. Groei is niet zo belangrijk, het is meer een gevolg. De formule moet kloppen en je moet kunnen excelleren in je niche. Dan komt de groei vanzelf wel”, legt Thomas uit.
Eduard Paardekooper vertelt dat de groei bij Paardekooper makkelijker gaat dan bij andere bedrijven, omdat bij zijn kantoor de achterdeur dicht is. “Er gaan bijna tot geen klanten weg in verband met onze formule en totaalrelaties. Bovendien gaan we mee met de groei van onze klanten. Als we een jonge ondernemer tegenkomen die in de loop van de tijd van tien naar honderd medewerkers gaat, gaan we feitelijk in de groei, qua premie, van zijn bedrijf mee.”
Na trots over de kwaliteiten van Thomas als opvolger te hebben verteld, legt Eduard uit dat zijn zoon sinds 1 januari meerderheidsaandeelhouder is. Eduard is al duidelijk stappen terug aan het zetten. “Ik heb een fijn huis in Zeeland en ik ben minder aan het werken. Ik heb alle vertrouwen in de toekomst, zeker met Thomas die flink doorpakt. Hij is de juiste man op het juiste moment en de juiste plaats.”