Dadema’s huisschilder is de inspiratiebron voor Soepel. “Hij wilde nooit dat ik via de app contact met hem opnam. Uiteindelijk kwam het hoge woord eruit en vertelde hij dat hij nauwelijks kan lezen. Ik wilde er meer over weten en we hebben een mooi gesprek erover gehad. Nadat ik weg was gegaan bij verzekeringsmakelaar Klap en als zelfstandige startte, had ik de tijd om hier wat mee te gaan doen. Ik heb een sociaal hart én ervaring binnen de verzekeringswereld dus ik wil een einde maken aan de papierwinkel wat betreft verzekeringen, en schadeverzekeringen verkopen aan laaggeletterden waarbij ze zelf de regie in handen houden.”
AnsvarIdéa is betrokken bij Soepel
Al snel werd AnsvarIdéa bij het initiatief betrokken. Dadema zocht een volmachtgever met een sociaal hart en kwam in contact met Nancy Carels, manager volmacht en fraudebeheersing bij de verzekeraar. Carels kende ook mensen die niet kunnen lezen of schrijven en was direct enthousiast. In de uiteindelijke samenwerking is AnsvarIdéa de risicodrager. Ook ondersteunt de onderneming Soepel financieel en helpt ze Dadema met zaken als het vaststellen van de juiste risicopremie.
Onderzoeksbureau in de arm genomen
Soepel ontwikkelt de komende tijd de verzekeringsproducten en laat de doelgroep onderzoeken. Om voor het laatste een en ander in kaart te brengen, is onderzoeksbureau Lost Lemon in de arm genomen. Dit bureau heeft veel ervaring in het sociale domein en doet onder andere in opdracht van gemeenten onderzoek naar laaggeletterden. Lost Lemon combineert verschillende studies. Zo doet het bureau een uitgebreide literatuurstudie om in kaart te brengen wat er al is qua schadeverzekeringen voor laaggeletterden. Ook houden de Lost Lemon-onderzoekers interviews met sleutelfiguren. Vervolgens gaan ze in gesprek met de doelgroep zelf: Nederlandstalige mensen met een baan die niet goed kunnen lezen en schrijven. Dadema: “We merken dat er veel schaamte is bij deze groep en dat laaggeletterden vooral behandeld willen worden als gewone mensen. Dit is ook de insteek van Soepel: verzekerd met weinig woorden. Uiteindelijk wil ik tot een testgroep van laaggeletterden komen die ons helpt om de hele klantreis vorm te geven.”
Eenvoudige verzekeringsproducten
Dadema wil starten met opstal-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen. Later wil ze hier ook auto-, reis-, en rechtsbijstandverzekeringen aan toevoegen. “Ik wil eerst ervaring opdoen met een eenvoudig schadeproduct dat relatief makkelijk te ontwikkelen is voor laaggeletterden. Daarna wil ik de wat complexere verzekeringsproducten aanbieden.” Zo wordt in het Lost Lemon-onderzoek ook nog gekeken of er behoefte is aan zorgverzekeringen.
Ik onderzoek hoe ik alle teksten kan vertalen naar spraak en vice versa”
Aan hypotheken, leven of pensioenen wil Dadema haar vingers nog niet branden. “Daar zit zoveel wetgeving omheen en daar weet ik ook zelf te weinig vanaf. Waar ik nog wel een markt zie, is wat betreft de ontsluiting van teksten in bredere zin. Ik ben nu aan het onderzoeken hoe ik alle teksten kan vertalen naar spraak en vice versa. Een gesproken intermediairwijziging moet bijvoorbeeld het levenslicht gaan zien. Ik gebruik hiervoor bestaande technologie zoals, de spraakberichten die je via WhatsApp kunt versturen. Over hoe een spraakbericht ook juridisch geldig is, ben ik druk in overleg met juristen.”
Uiteindelijk is het de bedoeling dat een en ander ‘landt’ in een betrouwbaar back-officesysteem dat binnen de volmacht stabiel is en omarmd wordt”
De Soepel-bedenker geeft verder aan nog op zoek te zijn naar een platform om de producten aan te bieden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat een en ander ‘landt’ in een betrouwbaar back-officesysteem dat binnen de volmacht stabiel is en omarmd wordt.
Dadema herschrijft zelf de polisteksten voor laaggeletterden. “Ik gebruik hiervoor de regels van specialist in begrijpelijke communicatie Taal voor allemaal op taalniveau A1. Daarnaast wordt er zo veel mogelijk met plaatjes en filmpjes gewerkt.”
Schadehersteller MainPlus uit Rijswijk is vaste partner bij het schadeherstel. Zoveel mogelijk schades worden in natura hersteld. Dat is niet alleen makkelijk voor de klanten, maar volgens Dadema ook nog eens duurzaam. MainPlus zal, als de producten live zijn, haar processen ook deels aanpassen aan de doelgroep. Zodat de klant in de hele keten de regie heeft en met zo min mogelijk tekst gebruik kan maken van de dienstverlening.

Geluidsfragmenten, video’s en kleuren
Dadema blijft bewust weg van organisaties voor laaggeletterden. “Ik merk namelijk dat deze groep vaak in een hoekje wordt gedrukt. Laaggeletterden moeten ’geholpen’ worden door instanties, terwijl ze vaak veel zelf kunnen, maar dan wel met de juiste dienstverlening. Het is volgens deze partijen belangrijk dat ze leren lezen; en daar zijn dus al genoeg organisaties voor. Ik vind juist: de situatie is zoals die nu is en daar wil ik met Soepel zo goed mogelijk mee omgaan en op inspelen.”
Partners denken mee in 'alles behalve tekst'
Sowieso wil Dadema dat al haar partners mee gaan denken in ‘alles behalve tekst’. Dit kan spraak en video zijn, maar ook bijvoorbeeld denken in kleuren. “Zo komen we met een app die een stoplicht centraal stelt. Met de kleuren rood, oranje en groen willen we aan de klant communiceren hoever het staat met zijn of haar schadeproces. Bij rood moet er nog iets gebeuren, terwijl bij groen de schade is afgehandeld.” Verder merkt de Soepel-bedenker op dat ook het toekomstig personeel mee moet in de wereld van de laaggeletterden. “Ik ben op zoek naar jonge mensen dit net klaar zijn met school. Een goede mindset is het belangrijkste, de Wft-diploma’s komen vanzelf wel. Het belangrijkste is dat ze goed kunnen communiceren met laaggeletterden en oplossingen kunnen bedenken die niet-tekstueel zijn.”
Ik wil later ook Arabisch, Turks en Engels toevoegen aan Soepel”
Tot slot stelt Dadema dat ze naast laaggeletterden ook nadenkt over andere doelgroepen. “Zo had ik laatst contact met iemand met ADD die zich niet kan focussen en die zag zichzelf ook wel als Soepel-klant. Ik begin echter wel concreet en wil op korte termijn iets neerzetten. Ik begin met Fries, Limburgs en Nederlands en wil later ook Arabisch, Turks en Engels toevoegen aan Soepel. Ik heb die focus nodig om vooruitgang te boeken, maar denk altijd vooruit: zo wil ik in de toekomst ook jongeren via TikTok verzekeren”, besluit ze lachend.