Marijn Moerman (Alicia): 'We moeten niet doen alsof verzekeren leuk is'

Marijn Moerman (Alicia): 'We moeten niet doen alsof verzekeren leuk is'

Sommige verzekeringsmaatschappijen proberen verzekeren leuk te maken, andere proberen gemak te bieden en enkele starten initiatieven naast het verzekeren om een hogere klantwaarde op te bouwen. Marijn Moerman, ceo bij insurtech Alicia Insurance uit Rotterdam, gelooft niet in leuker maken of het leveren van extra diensten. Nee, verzekeren moet snel, soepel en secuur. Of anders gezegd: bied een simpel verhaal door een passend en duidelijk product op een relevant moment aan te bieden. AM spreekt met hem over de oude en nieuwe verzekeringswereld én de platformeconomie waarin we nu leven.

Tegen de stroom van tekenruimte en risicobereidheid in is het Alicia Insurance gelukt een aantal verzekeraars aan zich te binden. Verzekeraars die bij elkaar op een overtuigende wijze de verzekeraaroverstijgende propositie van Alicia Insurance ondersteunen. De jury ziet deze prijs zeker ook als een compliment aan deze deelnemende verzekeraars”, aldus juryvoorzitter van de NVGA AM Innovatieprijs Michael de Nijs van de Alpina Group over Alicia.

Alicia wint NVGA AM Innovatieprijs

De insurtech uit Rotterdam won dit voorjaar de prijs, die werd uitgereikt in het Militair Museum in Soest. Moerman geeft aan nog trotser te zijn op de lovende woorden van de vakjury dan op de prijs zelf. Innovatie zit volgens hem vooral in het leveren klantgerichte verzekeringsoplossingen op het juiste moment in de klantreis. Oftwel: fit for purpose. “Bied gewoon een polis waarvoor die bedoeld is en die past bij de klant. Met een voetbalschoen ga je ook niet tennissen.”

Uitreiking NVGA AM Innovatieprijs. Marijn Moerman is trots op de woorden van de jury.

Insurtech richt zich op zzp'er

Dé klant waar Moerman zich met zijn team op richt is de zzp’er. Embedded insurance is volgens hem de manier om flexibel, zelfstandig werk op een duurzame manier te omarmen in de huidige samenleving. Met Alicia biedt hij dit aan en hij benadrukt dat zijn dienst niet zozeer superingewikkeld is, maar vooral gaat om de stroom van product, technologie en funnel die net zo soepel moet verlopen als andere aanvraagprocessen in de digitale wereld.

Klantreis goed vormgeven

“Het is een ongoing proces om deze klantreis goed vorm te geven. Wat wij wel altijd centraal stellen is de behoefte van klant en in ons geval dus de zzp’er. Traditionele verzekeraars denken wat mij betreft vaak nog te veel vanuit producten in plaats van klanten en bieden dus enkel jaarcontracten of ellenlange vragenlijsten bij potentiële verzekerden. Wij richten ons met laserfocus op de totale beleving van het gehele proces, van aanvraag tot en met de afhandeling van claims.”

De nieuwe generatie houdt van autonomie en flexibiliteit op werkgebied”


Wat naast het goed vormgeven van de klantreis ook een doorlopend proces is, is het volgen van alle regels rond zzp’ers. Het is volgens Moerman noodzakelijk dat er vanuit de overheid duidelijkheid komt over de positie van werkplatformen en zpp’ers. “Het is nu een enorm grijs gebied. Er zijn veel zelfstandigen van wie velen geen aov hebben, wat uiteraard soms leidt tot problemen. Daar moet wat voor komen, want zeker de nieuwe generatie houdt van autonomie en flexibiliteit op werkgebied.”

Steeds meer zelfstandigen

Daarom komen er volgens Moerman steeds meer zelfstandigen bij. Ik verwacht ook dat grote organisaties bij de overheid gaan eisen dat een en ander goed ingeregeld wordt voor de zzp’ers die ze inhuren. Tot dat moment is het voor ons balanceren en met onze juristen in de gaten houden wat de huidige status is en wat wetgeving als de AVG voor ons werk betekent. We hebben afgelopen jaar bijna meer aan legal kosten uitgegeven dan we aan premie hebben binnengekregen”, zegt de ceo met een knipoog.

De huidige wetgeving is niet aangepast aan de technische mogelijkheden en sluit dus niet aan bij de verwachtingen van de hedendaagse consument”

Hoepels. Het is een woord dat vaak valt, want de insurtech moet door nogal wat hoepels springen om haar doel te bereiken. “De huidige wetgeving is nog niet aangepast aan de technische mogelijkheden en sluit dus niet aan bij de verwachtingen van de hedendaagse consument. Zo moet een polis origineel worden opgeleverd en opgeslagen, terwijl zelfstandigen soms verschillende functies uitoefenen. Iemand die de ene dag werkt als gebiedsontwikkelaar en de andere dag als data-analist zou dus constant de polis up-to-date moeten houden. Ik zou graag samen met de AFM en andere insurtechs onderzoeken hoe we met deze uitdagingen om moeten gaan. Centraal hierbij zou dan wat mij betreft het ontsluiten van data staan. Ik zie dan een soort van digitale kluis voor me waarbij zzp’ers hun werkdata kunnen ontsluiten om op maat verzekerd te zijn. Op deze manier moet de toegang tot verzekeringsproducten voor iedereen makkelijker worden.”

Gemak is de nieuwe luxe

De Alicia-ceo benoemt verder het grijze gebied qua wetgeving waar zijn onderneming nu vaak mee worstelt. “Er is veel onduidelijkheid over de AVG en met name ook over het (her)gebruik van data gecombineerd met de Wft. Het is een complex spel waardoor tegenwoordig het dubbel invoeren van data vaak nodig is. Gemak is tegenwoordig echt de nieuwe luxe en ik ben bang dat mensen soms afhaken en wegens al het dubbele invoerwerk dan maar besluiten helemaal geen verzekering af te sluiten. Want laten we eerlijk zijn: verzekeringen zijn gewoon helemaal niet leuk. Niemand denkt: ik ga eens lekker rondkijken in de app van mijn bank of verzekeraar. Dat doe je gewoon niet. We zien dat de verzekeringswereld allerlei complementaire initiatieven ontplooit om de relatie met de klant te versterken. Wij focussen op fit-for-purposeverzekeringsproducten en willen het de klant enkel zo duidelijk en makkelijk mogelijk maken, van aanvraag tot en met het afhandelen claims. We laten data voor de klant werken en willen de zzp’er met een simpel verhaal en simpel product veiligheid en duidelijkheid bieden.”

De grens over

Met het simpele verhaal en bijbehorende product zet Moerman nu de eerste stappen richting Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Waarom juist deze landen? “We zien in deze landen een markt voor embedded insurance en zijn nu volop bezig met marktonderzoek. Zo brengen we in kaart wat de marktpartijen zijn, hoe het staat met de digitale adoptie en wat de wettelijke kaders zijn.” Een belangrijk punt is volgens Moerman dat platformen niet aan landsgrenzen gebonden zijn en Alicia dus ook niet. “Onze producten worden gemaakt voor zelfstandigen en dus gaan we naar landen waar deze groep een groot deel van de markt omvat.” Alicia is ook zeker van plan om in de drie landen kantoren te openen. Moerman benadrukt dat zijn vorm van verzekeren de toekomst is. “Jongeren zijn met de smartphone in de hand geboren, die moet je toch geen verzekeringspapieren meer opsturen?”

Focus op arbeidsmarkt

In een eerder gesprek met AM sprak Moerman nog over het verzekeren van wagenparken. Hoewel de distributievorm van Alica hier volgens hem perfect op aansluit, heeft hij toch besloten te focussen op de arbeidsmarkt. “Het is simpel: je moet focussen en we laten het dus aan partijen als Zego om wagenparken te verzekeren.” De arbeidsmarkt staat dus bij Alicia centraal. Op dit moment biedt de insurtech een aansprakelijkheids-, een ongevallen-, cyber-, aov-, rechtsbijstand- en reisverzekering, vooral omdat veel zzp’ers kiezen voor een workation of werken als digital nomad. Dit verzekeringspakket wil Moerman nog verder uitbreiden en dan specifiek voor de verschillende landen waarin de insurtech actief wil zijn.

Ik vind het mooi om te zien dat hele zware jongens uit verschillende industrieën enthousiast worden om bij ons te komen werken”

Ook in Rotterdam is sprake van uitbreiding en dan vooral in de vorm van nieuwe collega’s. “We hebben hier verschillende nationaliteiten rondlopen en de voertaal is inmiddels Engels. Het mooie is dat nieuwe werknemers niet zozeer bij ons komen werken omdat ze het verzekeringsvak zijn ingerold, maar vooral omdat ons verhaal aantrekkelijk is. Ik vind het mooi om te zien dat hele zware jongens uit verschillende industrieën enthousiast worden om bij ons te komen werken. Ze zijn de shit of yesterday kwijt en kunnen bij ons zonder ballast werken aan hun eigen toekomst én die van verzekeringen.”

Scherp blijven op acceptatie

Tot slot geeft Moerman aan dat hij gestaag door wil bouwen aan Alicia en erop wil focussen dat zijn onderneming gezond blijft. Professionele underwriting is dus een must. “De huidige partners Chubb, AIG, HDI en Amlin zitten echt niet op verliesgevende portfolio’s te wachten. Geen enkele freelancer heeft er wat aan als we duurder worden of producten moeten aanpassen. Dus scherp zijn én blijven op acceptatie is wat mij betreft voor ons de komende jaren essentieel.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.