Jurgen Quaars (Midglas): 'We denken meer als dienstverlener dan als verzekeraar'

Jurgen Quaars (Midglas): 'We denken meer als dienstverlener dan als verzekeraar'
Midglas-directeur Jurgen Quaars. Foto: Nathan Reinds // www.nathanreinds.nl

"Wij zijn niet op aarde om het financieel risico van glasbreuk te verzekeren, wij zijn er om heel snel het probleem op te lossen en verzekerden te ontzorgen", aldus Midglas-directeur Jurgen Quaars. Na 111 jaar bestaan is Midglas marktleider en heeft de glasverzekeraar als doel om met behulp van data zoveel mogelijk voor de eindklant te betekenen.

Midglas ontstaat in 1911 in Breda vanuit ondernemers die elkaars glas verzekerden. In 1936 werd van hieruit Midglas gevormd, een afkorting van Middenstand Glas. “Als we naar deze niche kijken, waren er in het verleden veel meer glasverzekeraars. Tien jaar geleden waren er nog zo’n vier spelers namelijk Securitas, NGM, Samenwerking Glasverzekering en wijzelf. Op dit moment zijn er nog twee, ook door verschillende overnames. Dit zijn Samenwerking Glasverzekering en wijzelf.” Quaars geeft aan dat er tussen de twee veel verschillen zijn. Zo is Midglas qua premie-omvang bijna dubbel zo groot en daarmee marktleider. “Er is ook een verschil in aanpak. Zo kozen wij er in 2000 voor om een natura-verzekeraar te worden. Wij zijn ons wel bewust van het feit dat we niet op aarde zijn om het financieel risico van glasbreuk te verzekeren, wij zijn er om heel snel het probleem om te lossen en verzekerden te ontzorgen. Dat doen we met onze eigen meldkamer: de Glaslijn, waar verzekerden voor al hun vragen terecht kunnen.”

‘Intermediair heeft geen omkijken naar ons’

Quaars is trots op de huidige stand van zaken in zijn bedrijf. “We hebben een landelijk dekkend netwerk van glaszetters en onze meldkamer is een geoliede machine. Het intermediair heeft bovendien geen omkijken naar ons want we bieden hen real time data bij schades, waardoor ze in één oogopslag zien wat de status is van een schade.” Deze data is een combinatie van software voor de glasherstelmarkt, Power BI en Anva waar de Midglas-ontwikkelaars een eigen ‘schil’ omheen hebben gebouwd.

Midglas werkt uitsluitend met het intermediair, maar de glasverzekeraar heeft wel veel direct contact met woningcorporaties. “We zagen bij deze klanten nieuwe concurrenten opkomen, glasherstellers zelf sprongen namelijk in de markt. We hebben toen onderzoek gedaan naar het segment en daaruit bleek dat woningcorporaties behoefte hebben aan een digitaal platform. Dit bieden we nu aan in de vorm van wocoto.nl, een digitaal platform waar de corporaties direct digitaal inzage hebben in de stand van zaken. Wat een issue is voor woningcorporaties zijn namelijk bijvoorbeeld verwarde bewoners. Kleine schades gaan daarbij vaak vooraf aan grotere schades. We bieden met wocoto voorspellende data waarmee we veelplegers kunnen detecteren en voor de woningcorporaties risico-adressen in kaart kunnen brengen. Zo innoveren we en creëren we extra waarde voor deze klant.”

We bieden met wocoto voorspellende data waarmee we veelplegers kunnen detecteren en voor de woningcorporaties risico-adressen in kaart kunnen brengen. Zo innoveren we en creëren we extra waarde voor deze klant”

Uitdagingen: Stijging van de herstelkosten en klimaatrisico’s

Het is natuurlijk niet alleen maar rozengeur en maneschijn voor de glasverzekeraar. Zo is een hele serieuze uitdaging van het moment de stijging van de herstelkosten. “We zoeken hierbij balans tussen marktconforme herstelprijzen en de premies voor de klanten. Door onder andere geopolitieke spanningen wordt de hersteller geconfronteerd met stijgende inkoopprijzen, maar ik ben voor een jaar premie overeengekomen en moet eigenlijk nee zeggen tegen hogere prijzen, want ik kan het gedurende het jaar niet meer doorbelasten. Wij denken met de herstellers mee, maar die balans vinden is wel lastig.”

Daarnaast is er natuurlijk de klimaatverandering met de nodige gevolgen voor de glasverzekeraar. “We houden de klimaatrapporten uiteraard in de gaten en willen toe naar een uitgebreidere doorrekening van de effecten van klimaatverandering op onze business. Dit is wel een middenlange-termijnplan. De februaristormen hebben ons bijvoorbeeld in ons resultaat geraakt, maar we kunnen op zulke moment wel laten zien waarom we er zijn. Het was een pittige periode, want we zaten in de staart van corona en de herstellers hadden echt wel personele problemen. Het duurde daarom langer voordat een ruit hersteld was, maar het belangrijkste daarbij is communiceren en verwachtingen managen. Dan weet de klant ook waar die aan toe is.”

Tot slot: ‘Midglas heeft zich ontwikkeld van een pure glasverzekeraar tot een full-service organisatie waar het schadeproces van aanmelding tot afhandeling is ondergebracht’, zo staat op jullie site te lezen. In welk tijdsbestek heeft deze ontwikkeling plaatsgevonden? “Deze verandering heeft zich de afgelopen vijf jaar ingezet. We denken steeds meer als een dienstverlener dan sec als een verzekeraar. Zo volgens we heel actief de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, waar we ook stappen in willen maken”, besluit Quaars.

Spectaculaire herstelacties à la James Bond

Een James Bond-achtige herstelactie op het IJ bij Amsterdam.

Dat het herstellen van glas af en toe tot James Bond-achtige acties leidt, blijkt wel uit verschillende recente herstelopdrachten. Zo was er onlangs een herstelopdracht bij het IJ in Amsterdam waarbij Midglas een ponton huurde waar de kraan op geplaatst kon worden. “De hersteller ging vervolgens met de ruit op het ponton. We hadden gelukkig een tweede ruit bij ons, want de eerste keer ging het mis en brak de ruit.”

Een andere spectaculaire herstelactie vond plaats op 105 meter hoogte. “Het was werkelijk spectaculair. De reguliere herstelopdracht moest ’s nachts gebeuren om het verkeer niet te veel te storen en er moesten stoplichten verwijderd worden om de grootste kraan van Nederland weg te zetten. We zijn samen met onze herstellers out of the box gaan denken. Op het dak is uiteindelijk een stellage geplaatst waarlangs klimmers met de ruit 105 meter omhoog zijn gewandeld”, vertelt Quaars trots. 

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.