Het zogeheten Financieel Advieswiel MKB geeft adviseurs volgens De Jong inzicht om hun mkb-klanten te helpen verduurzamen. Hij gaf deze week een openbare les aan de hogeschool, waarin de noodzaak van de duurzaamheidstransitie werd benadrukt. Ook de Hogeschool Arnhem-Nijmegen legt de focus op het leveren van een bijdrage aan een schone, sociale en slimme wereld. Hiermee werd de link gelegd met de onderzoeksagenda van het associate lectoraat: meervoudige waardecreatie.
Niet alleen naar financiële waarde kijken
Bij meervoudige waardecreatie wordt niet alleen gekeken naar de financiële waarde die bedrijven creëren, maar naar de balans met sociale en ecologische waarden. Door meervoudige waardecreatie kunnen financieel en fiscaal adviseurs de verduurzaming bij hun mkb-klanten aanjagen, zo betoogde De Jong. En het laat zien dat duurzaamheid niet alleen over het klimaat gaat, maar ook over uitdagingen op financieel en sociaal gebied.
Waardecreatie voor adviesmarkt
Het onderzoek dat binnen het associate lectoraat wordt verricht, heeft nu geleid tot de ontwikkeling van het Financieel Advieswiel MKB, een model waarmee meervoudige waardecreatie concreet wordt gemaakt voor de adviesmarkt. Het model wordt ingezet om adviseurs en studenten te stimuleren om duurzaamheid toe te passen in de advisering aan het midden- en kleinbedrijf.