Arno Onink (Trend-Rx): 'Duurdere autoverzekeringen liggen voor de hand'

Arno Onink (Trend-Rx): 'Duurdere autoverzekeringen liggen voor de hand'

Autoverzekeraars hebben topjaren achter de rug. De marges op de portefeuilles zijn in jaren niet zo hoog geweest. Maar de kans is groot dat het feest van korte duur is, denkt Arno Onink, directeur van onderzoeksbureau Trend-Rx. "Mensen gaan weer vrolijk naar kantoor. Het aantal gereden kilometers neemt toe en de herstelkosten stijgen fors." Onink verwacht dat alleen de gestegen herstelkosten al een effect van 2 tot 2,5 procentpunt op de combined ratio van een verzekeraar kan hebben.

De kosten van herstel stijgen al veel langer. De gemiddelde reparatie kostte in 2021 zo’n 1.530 euro. Een jaar eerder was dat nog 1.415 euro. En die stijging vond al plaats zonder de huidige problemen in de distributieketen en materiaalschaarste. Hoeveel effect dat heeft is lastig in te schatten, zegt Onink. De belangrijkste reden duurder schadeherstel was tot voor kort vooral het gebruik van complexe onderdelen. “Er is een groot chiptekort. Alles wat sensoren heeft, wordt duurder.”

Het duurt langer voordat een auto hersteld is, dus je hebt ook langere tijd vervangend vervoer nodig”

Opnieuw duurder herstel

Voor de meer standaardonderdelen ontstaat er nu ook schaarste. “De havens in China zijn dicht geweest. Dat geeft meteen een probleem in de hele keten. Het duurt langer voordat een auto hersteld is, dus je hebt ook langere tijd vervangend vervoer nodig.” Volgens Onink is het niet overdreven om opnieuw rekening te houden met tenminste 10 procent hogere herstelkosten per reparatie.

Hou rekening met een premieverhoging

De schadeherstellast van een autoverzekeraar maakt ongeveer 26 procent uit van de totale kosten, rekent Onink voor. Als herstel 10 procent duurder wordt, dan is dat een gevoelige slag voor een aanbieder. “Substantieel genoeg om rekening te houden met een premieverhoging”, zegt Onink. Zeker wanneer je ook in ogenschouw neemt dat ook de schadefrequentie zal toenemen omdat er weer meer auto gereden wordt.

Of die premieverhoging er dit jaar al komen, dat moet nog blijken. De afgelopen twee jaar is er in de markt voldoende buffer opgebouwd die ingezet zou kunnen worden om prijsstijgingen nog even af te wenden. “Maar vanuit schadeperspectief zou doorberekenen wel verstandig zijn”, aldus Onink.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.