Het onderzoek van ABN Amro waaruit deze cijfers naar voren komen, haalde Lieke Danenberg op AMdag aan om bij adviseurs onder de aandacht te brengen waar zij geld vandaan kunnen halen wanneer ze zich (eens wat) meer verdiepen in wat vrouwelijke klanten willen. Of anders gezegd: wat hun kansen zijn wanneer ze inclusieve dienstverlening omarmen.
Geld als hobby
Ondernemer Danenberg (37) heeft geld als hobby. Met frisse tegenzin verdiepte ze zich in het onderwerp pensioen toen haar accountant het onderwerp aansneed. Ze ontdekte dat financiën een thema is dat ze nooit besprak met vriendinnen en medeondernemers (v). En dat terwijl haar honger naar financiële informatie toenam.
Platform over geld
Inmiddels runt ze Elfin, een platform waar vrouwen met elkaar kunnen praten over geld en van elkaar kunnen leren. Het platform telt 15.000 leden. De missie van het platform: 1 miljoen vrouwen financieel onafhankelijk. “Wij zorgen ervoor dat vrouwen meer willen weten over geld, zodat ze met u het gesprek aan willen gaan”, hield Danenberg haar vooral mannelijke toehoorders voor.
Geen match met financieel dienstverleners
Maar, liet ze ook duidelijk blijken, adviseurs moeten wel beseffen dat vrouwen zich vaak niet gematcht voelen met financieel dienstverleners en daarom het gesprek vaak niet aangaan. Vrouwen voelen zich bovendien vaak onzeker. Loonkloof, vermogenskloof en pensioenkloof veelvuldig op hen van toepassing, somde ze op. “67 Procent voelt zich niet gehoord, ze praten niet tegen mij, ik begrijp het jargon niet”, is wat volgens Danenberg wat het gros van de vrouwen zegt over financieel dienstverleners.
Zorg voor vrouwelijke rolmodellen
Ze hield de adviseurs voor dat ze er wel wat aan kunnen doen om de vrouwelijke klant binnen te hengelen. “Zorg voor vrouwelijke rolmodellen, vraag naar de behoeften en onderzoek welke termen vragen oproepen”, aldus de ondernemer, die er nog aan toevoegt dat de juiste tone of voice eveneens niet onbelangrijk is.