De nieuwe tool, met rekenkern van Figlo, moet consumenten inzicht geven in de kostenbesparing die verduurzaming van de woning oplevert. “Door enkele gegevens in te voeren wordt al inzichtelijk wat energiebesparende maatregelen kosten en kunnen opleveren. We zetten de energiebesparing af tegen de lasten van de duurzaamheidshypotheek zodat de consument ziet wat onder aan de streep de besparing is”, zegt Saskia Buursink, directeur Lot Hypotheken.
Verduurzaming blijft vaak onbesproken
Lot ziet dat steeds meer consumenten aan verduurzamen denken en er ook toe over gaan. Toch toont onderzoek van de hypotheekketen aan dat veel klanten (bijna 70%) nog niet goed weten wat precies de mogelijkheden zijn. Daarnaast geven respondenten aan dat maar een kwart van de adviseurs het onderwerp tijdens het hypotheekadviesgesprek benoemt. In bijna 60 procent van de gevallen wordt het onderwerp dus helemaal niet besproken.
Goede voorbereiding
“Consumenten kunnen zich via de tool zelf al meer voorbereiden op een dergelijk gesprek als ze een globaal idee hebben wat er mogelijk is. Ook voor de adviseur is het eenvoudig om samen met de klant de tool te doorlopen. We willen naar de situatie toe dat verduurzaming in alle gevallen met klanten wordt besproken”, aldus Buursink.