Uit het onderzoek kan ook worden geconcludeerd dat 60 procent wél kijkt naar de schadeverzekeringen die ooit zijn afgesloten. Aon heeft die respondenten gevraagd wanneer ze opnieuw naar hun verzekeringen kijken. Voor driekwart geldt dat dit bij een verhuizing is. Ook samenwonen en trouwen (54 procent), een scheiding, reizen (beide 50 procent), grote aankopen (48 procent) en gezinsuitbreiding (41 procent) zijn vaak genoemd als reden om de afgesloten verzekeringen na te lopen.
Niet overal voor verzekerd
Consumenten blijken, zo komt ook uit het onderzoek naar voren, lang niet altijd overal verzekerd voor zijn. Twee op de drie (65 procent) respondenten sluiten alleen noodzakelijke verzekeringen af. Daarmee nemen zij volgens Aon risico’s. De autoverzekering (79 procent), inboedelverzekering (77 procent) en woonhuisverzekering (73 procent) wordt door veel respondenten wél als noodzakelijk gezien.
Financiële risico's
Directeur Particulieren Willem van Veghel bij Aon Verzekeringen stelt dat de onderzoeksuitkomsten aan het licht brengen dat veel Nederlanders mogelijk financiële risico’s lopen doordat zij hun verzekeringen niet of nauwelijks nalopen. “Dat twee op de drie Nederlanders alleen noodzakelijke verzekeringen afsluit, kan mogelijk komen doordat zij bewust risico’s nemen en zich hiervoor niet verzekeren, maar bijvoorbeeld ook doordat iemand financieel gezien moeite heeft om zich voor alles te verzekeren.” Voor Aon zijn de onderzoeksuitkomsten aanleiding om proactief met klanten het verzekeringspakket na te lopen.