Deze maand is het panel gevraagd naar de verwachtingen voor komend jaar en de ervaringen van afgelopen jaar. Het intermediair heeft de afhandeling van de waterschade in Limburg en Brabant als positief ervaren. Ook is er tevredenheid over de zeer beperkte impact van corona op de verzekeringsbranche en de steeds betere samenwerking met verzekeraars. Die zijn eveneens positief over de waterschadeafhandeling en de goede resultaten ondanks corona. De positieve ervaringen met het afhandelen van de overstromingsschade zijn opvallend, want in september was het panel nog kritisch: de duidelijkheid over het hoe en wat was nog ver te zoeken.
Verdeeldheid over digitalisering
Bij verzekeraars is er verder tevredenheid over de stappen die op het gebied van digitalisering gemaakt zijn in combinatie met een efficiëntere tijdsindeling doordat men gebruik maakt van MS Teams of Zoom. Digitalisering wordt bij het intermediair juist als negatieve ontwikkeling genoemd: die maakt maatwerk moeilijker. Alle klantvragen moeten passen bij de processen van de verzekeraars, terwijl het eigenlijk omgekeerd zou moeten zijn, is de mening. Voor verzekeraars is de drang naar schaalvergroting een negatieve ontwikkeling, net als het 'gedoe' rond provisietransparantie en de consolidatie onder het intermediair.
Persoonlijk contact vooral voor verzekeraars uitdaging
Wat zijn de grootste uitdagingen voor 2022? Werken aan meer persoonlijk contact met de klant staat op 1. Dit punt wordt nog meer als een uitdaging gezien door verzekeraars dan door intermediairs.
Verzekeraars noemen daarnaast digitalisering. Interessant is dat uit deze meting en vorige metingen regelmatig naar voren is gekomen dat er een zekere tegenstelling bestaat tussen digitalisering en klantencontact, en dat beide punten nu ook door verzekeraars genoemd worden als een grote uitdaging, meer dan intermediairs dat doen. Voor intermediairs is het invoeren van actieve transparantie een grote uitdaging, naast het aanpakken van de 'wat oubollige uitstraling' van de verzekeringsbranche.
Verzekeraars noemen digitalisering en klantencontact meer dan intermediairs een grote uitdaging”
Ruilen met Hoekstra
Op de vraag met wie de experts wel een tijdje van plaats zouden willen ruilen, wordt het meest (door 61%) de naam van demissionair minister van Financiën Wopke Hoekstra genoemd. Niet alleen omdat dit ministerie een grote invloed heeft op de verzekeringsbranche, maar vooral omdat men, als men zelf minister was, de kans zou krijgen om nu eindelijk alles eens goed te doen wat de afgelopen jaren verkeerd is gedaan. Opmerkingen die gemaakt worden, zijn onder meer "terugdraaien van zijn waardeloos voorstel voor nominale transparantie", "erfbelasting afschaffen", "de PE/Wft-eisen moeten anders" en "deze man begrijpt er werkelijk geen pepernoot van hoe het reilt en zeilt in de financiële wereld". De laatste reageerder kan wat dat betreft opgelucht ademhalen: Hoekstra geeft het stokje binnenkort over, want de nieuwe minister van Financiën komt van D66-huize, maakte de woordvoering van de kabinetsformatie donderdagochtend bekend.
Ver achter de post van minister van Financiën worden topmensen Bianca Tetteroo (15%, Achmea) en David Knibbe (11%, NN) genoemd. Met hen zouden de experts vooral willen ruilen omdat ze bewondering hebben voor de bedrijven waarvan zij aan het hoofd staan.
ASR meest genoemd als beste verzekeraar
De experts zijn het niet eens over de vraag wie de beste verzekeraar van 2021 is. Veel intermediairs en verzekeraars geven aan dat zij dat niet kunnen zeggen. Niemand springt eruit. De naam van ASR valt met vier keer het meest, gevolgd door NN. Bij verzekeraars is het beeld hetzelfde; ook ASR wordt het meest genoemd, al is het maar vier keer.