Om precies te zijn 47% van de Nederlanders is bereid data te delen over zijn levensstijl in ruil voor korting op de zorgpremie. Bij jongeren is dat 52%; bij oudere generaties levert 41% graag gezondheidsdata als aantal stappen en hartslag in. Volgens Pricewise, dat 2.000 consumenten ondervroeg, zijn jongeren positiever over de digitalisering van de zorg.
De groep die liever geen data inlevert, is net iets groter: 48% van de Nederlanders vindt het geen goed idee om gezondheid- en beweeggegevens in handen te geven van hun verzekeraar. Daarmee zijn verzekeringsmaatschappijen een nog wat vertrouwdere partij dan techreuzen als Google en Meta/Facebook: aan zegt 64% liever geen gezondheidsdata te geven. Wel denkt 34% dat deze partijen juist vanwege de vele data die zij bezitten in de toekomst gaan samenwerken met zorgverzekeraars.
Beloningsprogramma's en solidariteit
Volgens Pricewise wordt de populariteit van beloningsprogramma's met betrekking tot een goede gezondheid en meer bewegen steeds groter. "We zien al bij meerdere zorgverzekeraars lifestyle-gerelateerde beweeg- en beloningsprogramma's, zoals de beloning die je krijgt als je per dag een bepaald aantal stappen zet. Ook kun je punten sparen door sportlessen te volgen of een stuk te gaan fietsen, om die punten later in te wisselen voor een cadeaubon van je favoriete webwinkel. Dat kan enorm motiverend werken. Het is goed denkbaar dat het delen van data van een gezonde levensstijl in de toekomst leidt tot directe korting op je zorgpremie. We moeten goed in de gaten houden dat dit niet betekent dat de premie van mensen die geen data delen vervolgens omhoog gaat. Dat past niet bij het zorgstelsel zoals we dat nu kennen, waarvan uitgerekend leefstijlsolidariteit een belangrijke pijler is."
Digitalisering
Niet verrassend is dat een meerderheid van de millennials (58%) vindt dat de zorg meer moet digitaliseren als daardoor de premie lager uitvalt. "Denk dan bijvoorbeeld aan digitale spreekuren, online patiëntendossiers en zelfdiagnoses via een app. Deze vorm van e-health wint de laatste jaren aan terrein. Wel moeten we erop letten dat toegang tot zorg niet gelijkstaat aan toegang tot internet. Niet iedereen is digitaal even wendbaar. Daarnaast hebben veel mensen nog steeds een sterke voorkeur voor face-to-facecontact met hun dokter. Dit zou mogelijk moeten blijven, zonder dat daar extra kosten bijkomen."