De minister geeft aan dat er de afgelopen periode afspraken zijn gemaakt met zeven aanbieders van in-car navigatiediensten. Dankzij deze afspraken krijgen miljoenen weggebruikers vanaf begin volgend jaar meldingen in de auto die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Het gaat hierbij om rode kruizen, filestaartbeveiliging en waarschuwingen voor naderende hulpdiensten of een glad wegdek. Deze waarschuwingen zijn volgens haar effectief gebleken. “Een in-car waarschuwing voor een rood kruis is net zo effectief als een rood kruis boven de weg. Door deze toepassingen vergroten we dus direct de veiligheid van hulpverleners en weginspecteurs. Filestaartbeveiliging verkleint de kans bijvoorbeeld op een kop-staart-botsing met 20 procent”, zo schrijft Visser.
Nederland loopt volgens de minister binnen de EU voorop als het gaat om deze slimme mobiliteits-toepassingen. Ons land zet in EU-verband in om dergelijke ‘in car’- veiligheidswaarschuwingen in de toekomst verplicht te stellen voor alle aanbieders van navigatiediensten.
Serviceproviders krijgen enkel vergoeding als meldingen verkeersveiligheid opleveren
Met het tekenen van de contracten op 3 januari met de serviceproviders gaat het ministerie een financiële verplichting aan van maximaal 12 miljoen euro. De uitgaven zijn verspreid over 2022 tot en met 2024 en zijn afhankelijk van prestaties. De aangesloten partijen komen namelijk alleen in aanmerking voor een vergoeding wanneer deze meldingen ook daadwerkelijk verkeersveiligheid opleveren. Hoe dit gemeten wordt, maakt de minister in haar brief echter niet duidelijk. Wel benadrukt ze dat alle meldingen moeten voldoen aan de zogenaamde ‘Mono-campagne’. Zo worden waarschuwingen alleen gegeven wanneer nodig is en mogen deze de bestuurder niet afleiden van zijn of haar rijtaak.