Jeannette Veldsink (Veldsink Groep): 'Per 1 januari worden 9 bedrijven toegevoegd aan de Veldsink Groep'

Jeannette Veldsink (Veldsink Groep): 'Per 1 januari worden 9 bedrijven toegevoegd aan de Veldsink Groep'

Ze streed in de finale van EY Entrepreneur Of The Year 2021 en schoof aan bij het Adfiz-bestuur. Jeannette Veldsink, mede-eigenaar van Veldsink Groep, zat afgelopen jaar duidelijk niet stil. Terugkijken is dan ook niet echt haar ding, zegt ze. In een eindejaarsinterview met AM vertelt Veldsink onder meer over haar bestuurderschap bij Adfiz, het gebrek aan (jong) talent in de branche en de ambities voor 2022. Een kleine onthulling: er komen weer nieuwe overnames aan.

Hoe blik je terug op afgelopen jaar?
“2021 was een goed jaar. We hebben als organisatie weer grote stappen gemaakt en een aantal mooie bedrijven overgenomen zoals Van Bruggen Adviesgroep en Connect Assuradeuren. Natuurlijk hebben wij ook last van de krapte op de arbeidsmarkt. Daar besteden we dus veel aandacht aan zodat alle kantoren bezet zijn met goede medewerkers. We helpen hen verder te ontwikkelen via de Veldsink Academy. Helaas zal de krapte nog wel even aanhouden.

Onze keten in de branche wordt steeds sterker, dan bedoel ik de keten in de schade- en hypotheektak. Deze loopt van de klant tot aan de verzekeraar en moet zo klantgericht en efficiënt mogelijk zijn. Het aanbod van onze dienstverlening moet aansluiten op de behoefte van de klant. Dit is echt een van de speerpunten waar we het afgelopen jaar veel stappen in hebben gemaakt. Ook in 2022 gaan we ons verder ontwikkelen met de verschillende bedrijfsonderdelen van Veldsink Groep en vooral ook met de tussenpersonen van VCN.”

Zoals met alle groeiende bedrijven is het gevaar aanwezig dat je teveel intern gericht bent. Daar zitten we bovenop”

Komt het klantenbelang nog weleens in gevaar?
“Zoals met alle groeiende bedrijven is het gevaar aanwezig dat je teveel intern gericht bent. Daar zitten we bovenop. We halen veel input bij onze medewerkers op om de processen klantgericht te laten zijn. Als je dat niet bewust doet, dan zal dat door de groei steeds lastiger worden.
We groeien op alle onderdelen en dat is hartstikke leuk en uitdagend, waarbij we er voor zorgen dat de focus op de klant gericht blijft. Al moet ik ook zeggen dat dit al in het DNA zit van de bedrijven die wij overnemen, want hun DNA moet wel bij ons passen.”

Je bent sinds november bestuurslid bij Adfiz. Welke thema’s ga je aanpakken?
“Ik ben al enkele jaren betrokken bij Adfiz als lid van het particulier overleg en uiteindelijk ben ik gevraagd om toe te treden tot het bestuur. In ons bedrijf ervaren we dat we door het samenwerken in de keten het meest bereiken voor de eindklant. Als we dat op brancheniveau oppakken, kunnen we nog veel meer bereiken. Dat past dus in onze visie. Ik moest wel even tijd maken, dat was het grootste struikelblok, want als ik iets doe, dan ga ik er ook 100 procent voor.

We merken wel dat je beter kunt praten met verzekeraars dan een paar jaar geleden, maar het kan nog veel beter”

De onverzekerbaarheid van sommige risico’s blijft een probleem. We merken wel dat je beter kunt praten met verzekeraars dan een paar jaar geleden, maar het kan nog veel beter. Het is mooi om dit onderwerp met de branchegenoten blijvend op te pakken. Een ander thema is de actieve provisietransparantie, hiervoor wil Adfiz praktische handvatten aanreiken aan intermediairs. We moeten met elkaar bedenken hoe we de dienstverlening transparant kunnen houden, maar het mag geen obstakel worden voor de klant om het advies in te winnen. Dat vind ik belangrijk.”

Dit jaar kon de AM top 25 verzekeringstalent 2021 op veel talenten uit het intermediair rekenen, waaronder Suzanne Eversdijk van Veldsink-Driekleur. Schiet het talent bij Veldsink uit de grond?
“De kansen om je te ontwikkelen bij het intermediair zijn heel divers en groot. Dat zien we ook in ons eigen bedrijf. Wij staan juist voor de ontwikkeling van de medewerkers en willen hen kansen bieden. Zo hebben we bijvoorbeeld meerdere vestigingsmanagers die nog nooit leiding hebben gegeven, maar die zich op dat gebied kunnen ontwikkelen en dan geven we ze ook die kans.

Het is vrij moeilijk om (jonge) mensen op dit moment enthousiast te maken voor het vak. Als we meer nadruk leggen op het helpen en ontzorgen van klanten, dan sluit het meer aan bij de studenten. Dus meer focussen op de life events, zoals samenwonen en trouwen, dan op de producten. Natuurlijk moet je de kennis hebben, dat is een hygiënefactor. Vervolgens kunnen de jonge mensen zich verder ontwikkelen binnen het bedrijf.”

Op welke prestatie van het afgelopen jaar zijn jullie bijzonder trots?
“We zijn helemaal niet zo goed in terugkijken. We leren van de fouten zodat we het een volgende keer weer beter kunnen doen. We zeggen wel tegen elkaar dat we wat vaker moeten stilstaan bij successen. In een groeiend bedrijf is er zoveel te doen, dat je eigenlijk altijd weer vooruit kijkt. Op alle afdelingen en in alle vestigingen zijn mooie ontwikkelingen gemaakt. Dat zijn er inmiddels zoveel dat als ik er één uitpik dit geen recht doet aan de andere ontwikkelingen.”

In 2021 bestormde je voor het eerst de top 10 van de AM 100 topvrouwen. Wat zijn je verwachtingen voor aankomend jaar?
“Je hebt de aandacht voor het bedrijf weer even en dat is mooi, maar voor mezelf vind ik het niet zo belangrijk. Het is wel belangrijk dat er nu eindelijk ook iemand uit het intermediair in de top 10 staat. Het is leuk om te zien hoeveel andere vrouwen actief zijn in de branche. Een vrouw die bijvoorbeeld op nummer 30 staat is ook heel goed in haar vak. De aandacht voor het feit dat er zoveel vrouwen actief zijn in de branche en hoge functies bekleden is goed en daar moeten we aandacht voor blijven vragen.”

Wat zijn de ambities voor 2022?
“We blijven hard werken aan de continuïteit en onafhankelijkheid van familiebedrijf Veldsink Groep. Het steeds sterker maken van de schadeverzekerings- en hypotheekketen is daarbij een speerpunt. Dit doen we niet alleen binnen VCN of alleen binnen Veldsink maar we pakken dit samen op. Als je volgend jaar terugkomt, dan zal ik daar een aantal successen uit kunnen benoemen. We willen volgend jaar een inkomenketen opzetten. Ook hier bepalen we samen de strategie. Wij geloven dat je daar gezamenlijk sterker in bent dan wanneer je als losse eilandjes opereert.

Het is niet zo dat de ambitie is om minimaal een x aantal overnames te doen, maar ik kan wel delen dat er per 1 januari 9 mooie bedrijven worden toegevoegd aan ons bedrijf. We kijken hierbij altijd naar waarmee we ons kunnen versterken en de continuïteit voor de toekomst gewaarborgd blijft. Soms levert dat ook weer een extra dienstverlening op. Een mooi voorbeeld hiervan is de laatste overname van De ScheidingsExpert. Scheidingen komen nu eenmaal veel voor en hoe mooi is het als we die mensen in een vroeg stadium goed kunnen helpen met complete dienstverlening. Overnames bieden elke keer weer nieuwe kansen.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.