Expertisegroep vult 'gereedschapskist' van de schadebehandelaar

De schadebehandelaar moet van alle markten thuis zijn. Niet alleen moet hij of zij juridische kennis hebben, ook praktische kennis en een vanzelfsprekende feeling met het schadevak zijn onmisbaar om het beroep goed uit te oefenen. Om de schadebehandelaar hierin bij te staan, richtte Bureau DFO zo'n vijf jaar geleden de Expertisegroep Schadebehandeling op. AM praat met initiatiefnemer en consultant bij Bureau DFO Ruud van Bommel over dit netwerk, waarbij schadebehandelaars van verschillende bedrijven verenigd zijn.

“Er is niets voor schadebehandelaars. Geen opleiding, geen vereniging, geen platform, geen netwerk. Daar zijn we op ingesprongen”, begint Van Bommel. Op dit moment zijn er dertig bedrijven lid. Dit zijn zowel provinciale assurantiekantoren, alsook volmachtkantoren, kleine verzekeraars en schaderegelingsbedrijven. “Een gemêleerd gezelschap dus”, benadrukt de initiatiefnemer. “Er is onderling een goed contact en we bieden onze leden een afwisselend programma. Zo zijn er, naast bijeenkomsten waarbij de leden ingaan op hun eigen cases, per jaar vier workshops over onderwerpen die de leden zelf aandragen, waar wij vervolgens een docent bij zoeken.”

Onderwerpen die volgens hem het vaakst aan bod komen zijn juridische kwesties, zoals de kenmerken van een onrechtmatige daad, of het verzekeringsrecht in bredere zin. Bureau DFO voorziet voor de workshops ook in sprekers over verschillende kwesties. Zo is er een ongevallendeskundige die praat over motorrijtuigenschades, een expert van Stichting Schadegarant die ingaat op de veranderingen qua autoschades in de afgelopen jaren en een letselschadeadvocaat die vertelt over waar op te letten als behandelaar.

“Het is belangrijk om als schadebehandelaar op de hoogte te blijven. Als je tien jaar geleden een deukje had in je BMW liet je deze maken. Als je bumper nu beschadigd is, zijn er gelijk veel sensoren kapot en kunnen de kosten razendsnel oplopen. Je moet als schadebehandelaar weten wat redelijk is en hoe je de klant goed kan helpen. Al deze kennis moet wat mij betreft horen tot de gereedschapskist van de schadebehandelaar.”

Schadevergoeding van 40.000 euro dankzij de Expertisegroep

‘De Expertisegroep is bedoeld voor medewerkers van assurantiekantoren, gevolmachtigden, verzekeraars en schaderegelingskantoren die zich blijvend willen onderscheiden in het vak van schadebehandelaar’, aldus de site. Waarmee onderscheiden aangesloten schadebehandelaars zich precies? Van Bommel: “Allereerst zijn er praktische zaken. Zo krijgen onze leden nieuwsalerts en is er een WhatsApp-groep om actuele zaken te bespreken en feedback bij de andere leden op te halen. Los daarvan weten de leden elkaar ook daarbuiten te vinden om zaken te bespreken.” Dat het onderling contact succesvol is, wordt duidelijk uit een gebeurtenis van een paar jaar terug.

“Een tijd geleden was iemand nog niet zo heel lang lid en die kreeg een afwijzing van een schade waarbij de verzekeraar in tweede instantie met nieuwe afwijzingsgronden kwam. In een van de meetings gaf een ervaren lid toen aan dat dit helemaal niet mag. Een verzekeraar mag niet halverwege de rit met andere argumenten op de proppen komen. Uiteindelijk is de gevonden jurisprudentie hierover gecommuniceerd, waarna uiteindelijk toch 40.000 euro aan de verzekerde is uitgekeerd.”

Uitgroeien tot iets moois

De toekomst van de Expertisegroep ziet Van Bommel dan ook met vertrouwen tegemoet. “We zijn nog geen keurmerk, maar hier willen we wel naartoe. Voor volgend jaar hebben we dan ook volop plannen. Zo bieden we verschillende kortdurende webinars van een uur aan. Ze gaan onder meer over artikel 185 van de Wegenverkeerswet (bescherming niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemers), over samenloop van verzekeringsdekkingen en over lekdetectie bij waterschade. Verder wil ik in de toekomst ook meer bijeenkomsten in de regio houden, maar hier hebben we wel meer leden voor nodig.”

Op dit moment vindt instroom in de Expertisegroep voornamelijk plaats vanuit de DFO-opleiding tot schadebehandelaar; de deelnemers krijgen gedurende de duur van die opleiding een proeflidmaatschap van de Expertisegroep aangeboden. Van Bommel benadrukt tot slot echter dat iedereen lid kan worden en dat hij met de Expertisegroep iets moois wil neerzetten waar schadebehandelaars hun expertise verder kunnen uitbouwen.

Exclusief voor leden

Als lid van de Expertisegroep profiteren leden van de volgende tools en informatie:

  • Documenten die schadebehandelaars nodig kunnen hebben bij hun werk (afschrijvingslijsten van verzekeraars, bedrijfsregelingen en convenanten, richtlijnen en ‘spoorboekjes’, etc.);
  • Modeldocumenten voor diverse aspecten van schadebehandeling, bijvoorbeeld modelbrieven;
  • Alle presentaties van de workshops en expertmeetings die in de afgelopen jaren zijn gehouden;
  • Veel relevante jurisprudentie. Niet alleen actuele jurisprudentie, maar ook belangwekkende oudere uitspraken en arresten zoals ‘Kelderluik’, ‘Zusjes Jansen’ en ‘Meppeler ree’.
Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.