Hammelburg wilde van minister Hoekstra weten waarom hij denkt dat het huidige plan goed uitvoerbaar is, ondanks de ronduit negatieve adviezen van de partijen die bij de AFM kwamen praten. AFM-gesprekspartner OvFD schreef na afloop dat ze in de bijeenkomst zelfs niet mochten zeggen dat het voorstel onuitvoerbaar was.
Drie aanbevelingen voor invoering
Volgens de minister hebben de gesprekken echter geresulteerd in drie aanbevelingen: twee jaar overgangsperiode, niet van toepassing op lopende polissen en intermediairs wijzen op de mogelijkheid van een mondelinge indicatie vooraf.
Als die aanbevelingen opgevolgd worden, verwacht Hoekstra geen belemmeringen meer. “Op basis van deze gesprekken, en op basis van haar eigen kennis en inzichten, heeft de AFM uiteindelijk geconcludeerd dat het Wijzigingsbesluit […] zoals dat nu bij u voorligt uitvoerbaar is. Ik heb de conclusie van de AFM over uitvoerbaarheid overgenomen.”
'Schadeverzekeraars ontvangen geen provisie'
Dat actieve transparantie het speelveld tussen adviesbranche en direct writers uit het lood slaat, wijst de minister van de hand. De versimpeling van zijn redenatie roept echter de vraag op of het probleem wel begrepen wordt. Adviseurs krijgen provisie en leveren daar diensten voor, en “schadeverzekeraars ontvangen geen provisie, maar consumenten ontvangen in dat geval ook geen extra diensten op de standaard service”, schrijft Hoekstra.
Kosten tegenover 'geen kosten'
Ten opzichte van een financieel adviseur hoeft een direct writer slechts over een fractie van zijn kosten transparant te zijn. Daardoor ontstaat het risico dat intermediairs plotseling duur zullen ogen. Volgens Hoekstra is dat echter een probleem van de adviseur. “Daarbij is het aan de tussenpersoon om de meerwaarde van zijn dienstverlening, ook na afsluiting van de verzekering, bij de consument goed over het voetlicht te brengen”, schrijft hij.
Geen verplichting direct writers
De enige transparantieverplichting die direct writers hebben over hun kostenstructuur, is dat hun affiliate partners moeten laten zien hoeveel aanbrengvergoeding zij ontvangen van de verzekeraar. Ondanks die disbalans blijft Hoekstra van mening dat het gelijke speelveld met die ene bepaling geborgd is.
“Tegelijkertijd moet een directe aanbieder ook transparant zijn over de kenmerken van zijn of haar dienstverlening en moet dus ook inzicht bieden in zijn ‘self service’ model.” Hoeveel premie er opgaat om die self service in te richten, mag de direct writer voor zichzelf houden.