"Ach ja", reageert Herdink wat meewarig op de vraag wat hij vindt van het wijzigingsbesluit. "Het is een herhaling van zetten." Wat de CFD-voorman betreft, gaat de discussie weer volop gevoerd worden als er eenmaal een nieuw kabinet is. "Het is Hoekstra's goed recht om dit voorstel er als demissionair minister nog doorheen te willen loodsen. Ik vertrouw ten eerste op het gezond verstand van de Kamerleden en ten tweede verwacht ik dat de volgende minister van Financiën bij D66 vandaan zal komen. Dan gaan er nieuwe gesprekken komen over provisietransparantie."
Niet tevreden, morgen elders verzekerd
Dat neemt niet weg dat CFD er alles aan gaat doen om invoering van de wijzigingswet tegen te houden. "Actieve provisietransparantie in euro's is in de praktijk nu eenmaal onmogelijk. Daarvoor zijn er te veel variabelen die maken dat je pas helemaal aan het eind weet hoe hoog de beloning is. Het is veel beter om een percentage te benoemen. In de praktijk heeft een klant die voor een product komt - want klanten denken altijd in producten - er ook geen moeite mee. En is de klant toch ontevreden, dan is hij morgen elders verzekerd. Bovendien heeft Hoekstra zelf aangegeven dat de provisieregels het ongelijke speelveld niet moeten vergroten. En dat is precies wat dit voorstel doet."
Nalevingskosten
In het voorstel wordt aangegeven wat Financiën denkt dat adviseurs aan kosten moeten maken om doorlopend te bepalen wat het exacte nominale provisiebedrag per schadeverzekering is. Gemiddeld is een kantoor € 1.000 kwijt aan het aanpassen van de ICT-systemen. De kosten voor het aanpassen van informatie op website en informatiedocumenten schat het ministerie in op € 540. De structurele nalevingskosten zouden op jaarbasis € 1.080 bedragen. Verzekeraars zullen zo'n € 10.000 kwijt zijn aan ICT-aanpassingen; directe verzekeraars hebben een extra kostenpost van € 540 omdat zij moeten gaan aangeven welke diensten zij verlenen.