Geldgevers moeten meer maatregelen nemen om het klantbelang centraal te stellen. "Dit is belangrijk, omdat het aantal huishoudens met betalingsproblemen sterk is gestegen. Dit betekent dat aanbieders hun bedrijfsvoering op orde moeten hebben om enerzijds betalingsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen en anderzijds zorg te dragen voor een adequate aanpak om met huishoudens in de problemen te werken aan een passende oplossing."
De AFM heeft bij 14 aanbieders onderzoek gedaan. Daaruit blijkt dat zij zich bewust zijn van het groeiende aantal klanten met betalingsproblemen. "Juist bij een groeiend probleem wordt preventie belangrijker." In een leidraad adviseert de toezichthouder dan ook om tijdig contact op te nemen met klanten bij wie betalingsproblemen dreigen. "Meer voorlichting aan klanten, bijvoorbeeld over wat ze kunnen doen bij potentiële problemen, kan preventief werken. Klanten kunnen ook een belangrijke bijdrage leveren aan het verkleinen of oplossen van betalingsproblemen."
De AFM vindt verder dat een executieveiling te allen tijde voorkomen moet worden. "Omdat een executieveiling zelden in het belang van de klant is, zou een hypotheekaanbieder alles in het werk moeten stellen om die redelijkerwijs te voorkomen."
Mercedes-Benz Insurance Services