Top100 #14 Ecclesia: 'Wij hebben het in huis om met werkgevers te praten over een total reward strategy'

Top100 #14 Ecclesia: 'Wij hebben het in huis om met werkgevers te praten over een total reward strategy'
Harry Kampschöer, Willeke van de Weerd-Schreuder en Etienne Willems van Ecclesia.

Ecclesia is niet de bekendste naam in intermediairland. Maar als het aan de directie ligt komt daarin verandering. Ze verwacht dat het een kwestie van tijd is dat Ecclesia net zo bekend is als de labels die daarmee onlosmakelijk verbonden zijn. "We blijven herhalen wat we doen en nemen onze relaties daarin mee", zegt commercieel directeur Willeke van de Weerd-Schreuder.

Concordia de Keizer, Gebr. Sluyter en EBC Nederland zijn al jaren gevestigde namen in de branche. Op 1 juli zijn ze juridisch samengevoegd tot één organisatie Ecclesia en vormen ze de Rotterdamse tak van Ecclesia Nederland, dat weer behoort tot de Ecclesia Gruppe. De bekende labels hebben voortaan Ecclesia voor hun naam staan. Ook is er een label in het leven geroepen speciaal voor intermediairbedrijven. Onder Ecclesia Nederland vallen eveneens de kredietmakelaars Finance & Insurance in Amsterdam en Xolv in Den Bosch, de in Veenendaal gevestigde specialist in de medische sector Sibbing en het volmachtbedrijf Veerhaven Assuradeuren. De diverse entiteiten bepalen zelf hun beleid.

Labels gebruiken richting klant

“Aan de achterkant van de Rotterdamse tak doen we zoveel mogelijk samen, maar richting de klant willen we juist de labels gebruiken”, zegt general manager Harry Kampschöer van Ecclesia Nederland. “Klanten én medewerkers moeten er ook wat bij te winnen hebben als je bedrijven samenvoegt of voor één naam kiest”, vult Van de Weerd-Schreuder aan. “We maken gebruik van onze grote paraplu richting verzekeraars en bij de inkoop, maar juist met de labels ben je heel dicht bij de klant. Wij geloven in een echt partnership. Dan moet je dichtbij zijn.”

Kortetermijnresultaten tellen niet; dat geeft een enorme rust voor medewerkers en voor partners”

Langdurige relaties aangaan

Langetermijndenken is het uitgangspunt voor Ecclesia: langdurige relaties aangaan. “En als we een bedrijf overnemen, stoten we het niet na een paar jaar weer af”, geeft Kampschöer als voorbeeld. Maar ook: “In de tijd van corona zag je veel onzekerheid in de markt. Die konden wij meteen wegnemen bij onze medewerkers. We hebben een kapitaalkrachtig apparaat achter ons staan.”De Duitse moeder Ecclesia Gruppe is een strategische partner, vervolgt Kampschöer. “Kortetermijnresultaten tellen niet. Dat geeft een enorme rust voor medewerkers en voor partners. We willen de langetermijnrelatie met onze klanten en met onze verzekeraars, koesteren.” Van de Weerd: “We hebben niet alleen de klanten voor de lange termijn; dat geldt ook voor de medewerkers.”

Naam Ecclesia bij verzekeraars meer bekend

De commercieel directeur verwacht dat het nog iets meer tijd nodig heeft voor de naam Ecclesia echt beklijft. “Je merkt bij verzekeraars dat het soms al meer bekend is, omdat Ecclesia in Duitsland echt een grote naam is. Daardoor maken we ook al wel leuke deals in Nederland. Maar we moeten continu herhalen wat we doen en onze relaties daar goed in meenemen.”

We willen in elke door ons gekozen doelgroep één van de grotere spelers worden in Nederland én de beste.”

Het goed bedienen van doelgroepen is volgens Kampschöer een belangrijke pijler voor zijn organisatie. “We willen in elke door ons gekozen doelgroep één van de grotere spelers worden in Nederland én de beste.” Ecclesia is onder meer specialist in de maritieme, transport en (semi-)publieke sector, medisch, handelsbedrijven, IT en juweliers. “We willen echt top of mind worden in de doelgroepen waar we in zitten. Zo kunnen we onze directe relaties alsook de met ons samenwerkende intermediairbedrijven optimaal van dienst zijn.”

Toegevoegde waarde bieden

Het bieden van toegevoegde waarde speelt daarbij een belangrijke rol. “Zo wil je voor elke doelgroep waarin je gespecialiseerd bent al een oplossing hebben bedacht voordat het bij de klant een probleem wordt”, vervolgt Van de Weerd. Haar collega Etienne Willems, directeur van Ecclesia EBC, geeft daarvan een voorbeeld. “Er zijn ontzettend veel EB-spelers. Als je het op het meest abstracte, holistische niveau bekijkt, hebben wij het in huis om met werkgevers te praten over een total reward strategy: wat moet ik als organisatie doen om talent binnen te houden, om hen vitaal te houden en om hen een goed benefitspakket te bieden. En tegelijkertijd moeten we de individuele werknemer in zijn persoonlijke financiën begeleiden gedurende zijn werkzame leven. Die combinatie maakt ons uniek.”

Hij vervolgt: “We hebben een arsenaal aan financieel planners die op elke financiële situatie – van sociale werkplaatsen tot dga’s met buitenlandconstructies – mensen in hun persoonlijke financiën kunnen begeleiden.” Willems verwacht dat het inspelen op trends steeds belangrijker wordt.

Ander beeld van werk en privé

“Als je bijvoorbeeld kijkt naar de populatie die de arbeidsmarkt gaat betreden, dan zie je mensen die een heel ander beeld van werken en privéleven hebben. Die werken vijf jaar en gaan dan op wereldreis. Daarna willen ze weer een nieuwe uitdaging en daarin willen ze begeleid worden. Dat zijn trends, waarvan wij zien dat we het met de traditionele productkolommen op gebied van pensioen, gezondheid en inkomen niet meer redden. Inzetbaarheid en vitaliteit in combinatie met (nieuwe) beloningsvormen moeten we bij de klant steeds meer als een dienstverleningsconcept brengen. Vanuit de problematiek kijken we naar mogelijke oplossingen en daar vloeien producten uit voort in plaats van dat we productmatig naar een klant toegaan.”

Omzet verdubbelt op termijn

Ecclesia Nederland draait dit jaar een bruto-omzet van 52 miljoen euro. Groei ligt voor de hand. Kampschöer verwacht dat de omzet op termijn verdubbelt. Met overnames, maar ook door autonome groei. “We vinden dat elke entiteit in staat moet zijn om zelfstandig te groeien, maar daarnaast blijven we kijken naar passende overnamekandidaten.”

Van plek 18 naar plek 14

Vorig jaar stond Ecclesia op positie 18 in de top 100 grootste intermediairbedrijven; dit jaar op plek 14. “Lijstjes vinden we niet interessant. In iedere doelgroep die wij kiezen willen we één van de grotere spelers worden. We zijn ervan overtuigd dat als je marktaandeel hebt in een groep, je wat te vertellen hebt bij verzekeraars. Daardoor kunnen we ook medewerkers aantrekken die het interessant vinden dat wij juist dedicated op bepaalde doelgroepen zitten. Daarom is het interessant om te groeien.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.