Nadat de minister van mening veranderde over de vorm van actieve provisietransparantie – van een gemiddelde per productgroep naar nominale bedragen – beloofde hij nog eens in gesprek te gaan met de branchepartijen. Dat werd een onderhoud met twee gelijkgestemden: de AFM en de Consumentenbond. Zijn mening veranderde niet: “Alles wijst er […] op dat de conclusie vooraf vaststond”, schrijft Adfiz in hun reactie.
Waarschuwingen op alle terreinen
De waarschuwingen vanuit intermediairs werden volgens de branchevereniging genegeerd. Die werden niet enkel om het gelijke speelveld geuit, maar ook de praktische uitvoerbaarheid en de juridische onhoudbaarheid van de plannen.
Adfiz is niet tegen transparantie
Transparantie is wat Adfiz betreft goed, mits die op het juiste moment komt. “En precies daar gaat de minister de fout in. De minister wil exacte provisiebedragen, ook al zijn die bedragen pas bekend ruim nadat de keuze voor een adviseur is gemaakt. Het exacte provisiebedrag is op zijn vroegst bekend als het leeuwendeel van het advieswerk geleverd is en de verzekering gekozen.”
Adfiz-directeur Enno Wiertsema vindt dat de informatie op deze manier veel te laat komt. “Het helpt geen enkele consument bij zijn keuze voor een adviseur of zijn dienstverlening.”
Het is een onbegrijpelijk cadeau voor directe verzekeraars, van een minister die weet hoe slecht het met de financiële geletterdheid gesteld staat”
Speelveld overhoop
Het steekt Adfiz bovendien dat direct writers niet dezelfde verplichtingen opgelegd krijgen. Daarmee zet Hoekstra professionele adviseurs en vergelijkingssites op achterstand ten opzichte van de directe verzekeraars. “Dit gaat niet alleen in tegen de door de minister gedane toezegging aan de Tweede Kamer, de ongelijke behandeling is ook in strijd met Europese regelgeving”, schrijft Adfiz.
'Onbegrijpelijk cadeau'
Wiertsema: “De consument wordt zo in het verkoopkanaal slechter beschermd dan in het advieskanaal. Het is een onbegrijpelijk cadeau voor directe verzekeraars, van een minister die weet hoe slecht het met de financiële geletterdheid gesteld staat en die zegt betere consumentenkeuzes na te streven.”