Top100 #12 Rob Noordzij (SAA): 'Turbulentie is inherent aan het samengaan en samenwerken'

Top100 #12 Rob Noordzij (SAA): 'Turbulentie is inherent aan het samengaan en samenwerken'

Het is vijf voor negen 's ochtends als SAA-directeur Rob Noordzij z'n mouwen al heeft opgestroopt. Er is continu werk aan de winkel aan het Zuidplein in Rotterdam. SAA is een bedrijf in transitie en Noordzij bouwt aan een cultuurwijziging. "Twee jaar geleden bestond SAA uit eilandjes. Nu zijn we een land."

Het hoekkantoor van Noordzij op de bovenste verdieping van het SAA-gebouw is behangen met volgeschreven vellen flipover-papier. Aan de muur hangt een ingelijste luchtfoto van een vrachtschip op zee en op tafel staat een miniatuur van een koperen duikersklok. Als Noordzij vertelt over zijn achtergrond, dan passeer je bijna 40 jaar aan (maritieme) assurantiegeschiedenis.

Geen melancholie

Er komen illustere namen voorbij als Van Marle, Mees & Zoonen, Hudig-Langeveldt, en C.A. van Eijck en Zoon; het bedrijf waar hij na 19 jaar ‘meeging in de verhuisdoos’ naar SAA. Ze bestaan niet meer. “Dat is de oude wereld. We leven in een nieuwe economie”, zegt Noordzij. Hij is er de man niet naar om er weemoedig van te worden. Dat kan ook niet. Het buy and build dat inmiddels gemeengoed is in de adviesbranche, werd zo’n beetje uitgevonden door SAA.

Turbulentie in de organisatie

Tot SAA vorig jaar op een punt kwam waar men zich af begon te vragen wat de eenheid was in het bedrijf. “Er was turbulentie”, zegt Noordzij. “Dat is inherent aan samenwerken en samengaan met andere bedrijven. Veranderingen volgen elkaar maar op en op. Je bent zo groot geworden, dat je moet gaan nadenken over een andere organisatiestructuur, een andere insteek.”

De SAA-directeur pakt er een organogram bij. Er werd een operationeel managementteam opgericht, een strategisch managementteam, met daarboven het dagelijks bestuur met Ton Rombouts. Noordzij zit in alle drie. De nieuwe opzet heeft volgens hem vooral als voordeel dat er binnen het bedrijf veel beter gecommuniceerd wordt. Top down én bottom up. “Je moet weten wat er op al die vloeren gebeurt. Als iemand ontevreden is, dan wil ik weten waarom dat zo is. Want dan kun je het oplossen.”

SAA-directeur Rob Noordzij.

Een cultuurverandering

Met alle aankopen die SAA door de jaren heen deed, was SAA langzamerhand opgebouwd uit allerlei verschillende ‘cultuurtjes’, vertelt Noordzij. “Dat is niet goed. Voor een onderneming is het goed als er één cultuur is.” Maar hoe breng je een cultuurverandering teweeg? Met het bestuur en de managementteams ontwikkelde Noordzij een nieuwe missie, nieuwe visie en nieuwe kernwaarden. Noordzij haalt een ander vel papier tevoorschijn waarop de SAA-kernwaarden als ballonnen rond één centraal thema staan: klantbelang.

'Wie is de klant?'

Dat lijkt wat generiek voor de adviesbranche, maar dat is het volgens de directeur zeker niet. “Wie is nu precies de klant? We hebben niet alleen een externe klant, maar ook een interne. Als ik een vraag stel aan de marketingafdeling, dan moeten ze mij ook als klant zien. Dat moet doordringen in de hele organisatie.”

We zijn niet altijd groot geweest. Dan moet je objectief blijven kijken of mensen nog op de juiste plek zitten”

Een nieuwe mindset. En een SAA-gevoel creëren, voor zover dat er nog niet was. Noordzij liet voor nieuw personeel een onboardingsproces opzetten, richtte de aandacht op de SAA-kennisdagen, en hij stuurt op medewerkerstevredenheid. “Dat zijn elementen die voor een grote onderneming heel belangrijk zijn. Klanten en medewerkers proeven dat”, zegt Noordzij. “En daar gaat het uiteindelijk om.”

De juiste medewerkers op de goede posities krijgen hoort bij de groeipijnen van een onderneming die door acquisities snel uitdijt. “We zijn niet altijd groot geweest”, zegt Noordzij. “Dan moet je objectief blijven kijken of mensen nog op de juiste plek zitten. Leiding geven aan een team van drie man is echt iets heel anders dan honderdtwintig man aansturen. Daar heb je andere kwaliteiten voor nodig en dan moet je collega’s helpen om die te ontwikkelen.”

Vertrek Feddes

Het transitieproces waar SAA in zit is nog niet voltooid, maar volgens Noordzij zijn ze op de goede weg. Op die route stapte in het eerste kwartaal wel medebestuurder Marijn Feddes uit, vorig jaar nog een opvallend nieuw gezicht naast Noordzij op de cover van de AM Top 100. Een verschil van inzicht, was destijds de verklaring voor zijn vertrek. Maar volgens Noordzij moet daar niet te veel achter worden gezocht. “Zijn opdracht zat er sneller op dan verwacht.”

Feddes was een buitenstaander in verzekeringen, afkomstig uit de financiële en organisatorische wereld. “Dat kan af en toe bijten met de financiële dienstverlening”, legt Noordzij uit. Na het vertrek van Feddes is volgens hem wel overwogen om een vervanger aan te stellen, maar daar zagen Rombouts en Noordzij van af. “Zijn opdracht was in feite klaar. De inrichting die we wilden was al zo ver voltooid dat vervanging eigenlijk niet meer nodig was.”

Geen fratsen

Ondernemingen die de organisatie omgooien of bewust werken aan een cultuurverandering, kiezen vaak meteen voor een nieuwe huisstijl om de vernieuwing te accentueren. Of ze kiezen zelfs een heel nieuwe naam, zoals Google en Facebook die zicht tot Alphabet en Meta omdoopten. Noordzij wil er niet aan. “Hier niet. Dat blijft allemaal zoals het is. Wij zijn de Samenwerkende Assurantie Adviseurs. We werken samen, in naam, en in de hele organisatie.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.