AMexpertpanel: groei intermediairbedrijven raakt vooral persoonlijk contact met klant

AMexpertpanel: groei intermediairbedrijven raakt vooral persoonlijk contact met klant

Het zevende AM Expertpanel heeft in november zijn mening gegeven over het steeds groter worden van intermediairbedrijven. Dat zet vooral het persoonlijke contact met de klant onder druk, zo is de mening.

Dat intermediairbedrijven steeds groter worden, roept gemengde reacties op. Bij de deelnemende intermediairs ziet 50% het groter worden van hun bedrijfstakgenoten als een negatieve ontwikkeling; 18% vindt het iets positiefs. De intermediairs die het groter worden als positief beschouwen geven aan dat grote intermediairs professioneler werken dan kleinere intermediairs. Degenen die het groter worden van intermediairs een negatieve ontwikkeling vinden, noemen vrijwel allemaal het wegvallen van het persoonlijke contact met de klant. Van de verzekeraars zegt 30% het groter worden van intermediairs als negatief te beschouwen, 17% vindt het een positieve ontwikkeling. Als men het als verzekeraar positief vindt, is dat omdat grote intermediairs professioneler werken. Negatieve oordelen over het groter worden van intermediairs hebben vooral betrekking op twijfels of die ontwikkeling wel in het belang van de klant is. Ook bij verzekeraars is er bezorgdheid over het wegvallen van het persoonlijk contact met de klant.

De vraag levert enkele duidelijke reacties op: "Hoe groter, hoe onpersoonlijker", en: "De local hero's verdwijnen op deze manier, net zoals de filialen van grote banken verdwijnen. Klantgericht? Ammehoela." Een ander panellid vaart wel bij het groter worden van de concurrentie: "We nemen regelmatig klanten over van dit soort bedrijven omdat men het te groot vindt, onpersoonlijk, de vaste aanspreekpunten zijn weg."

Weinig vrees voor onderhandelingspositie intermediair

Dat mindere contact met de klant wordt door een grote groep (78%) dan ook genoemd als een van de gevolgen van de consolidatietrend. Daarnaast wordt door 51% als gevolg genoemd dat grote intermediairs vooroplopen op het gebied van digitalisering. De consolidatie heeft volgens het panel weinig invloed op het onderhandelen tussen verzekeraars en intermediairs. Van de medewerkers van advieskantoren denkt 11% dat de onderhandelingspositie daardoor wordt verzwakt. Bij verzekeraars is die overtuiging wat groter: de stelling wordt door 20% onderschreven.

Overname Heinenoord

De overname van Heinenoord door Nationale-Nederlanden verdeelt het panel: 29% van de intermediairs en 36% van de verzekeraars vindt het een logische stap, maar 24% van de intermediairs en 30% van de verzekeraars ziet het juist niet als een logische stap. Over het algemeen wordt aangenomen dat de overname past in de wens van verzekeraars om meer grip te krijgen op de keten, maar degenen die de overname niet logisch vinden, wijzen erop dat ook in het verleden verzekeraars intermediairs hebben overgenomen en die zet vervolgens weer hebben teruggedraaid. Echt een bedreiging vinden de intermediairs de overname niet, maar bijna een op de vier werknemers van verzekeraars zien de acquisitie wel als een bedreiging voor verzekeraars. Dat de overnamegolf nog niet voorbij is, is voor het overgrote deel van het panel evident. Zo'n 80% denkt dat intermediairs in de nabije toekomst nog wel groter zullen worden.

De komende editie van AM staat in het teken van de top 100 intermediairbedrijven. Het nummer verschijnt komende week. 

Rob van de Laar

Rob van de Laar

redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.