Oprichter Onna-Onna en pleitbezorger van 'onweerstaanbare' verzekeringen overleden

Oprichter Onna-Onna en pleitbezorger van 'onweerstaanbare' verzekeringen overleden

Marketingspecialist, ondernemer en medeoprichter van vrouwenverzekeraar Onna-Onna Jan Heuvel (1959) is overleden, meldt Marketingtribune. Hij was al enige tijd ziek.

Voor Heuvel moest een product of dienst vooral onweerstaanbaar zijn. "Het oprichten van ons eigen bedrijf Onna-Onna, samen met vier andere founders, bleek uiteindelijk de gewenste geluksfactor te hebben waar Jan zijn onweerstaanbaarheidstheorie helemaal in kwijt kon", schrijft zijn zakenpartner Peter de Boer van het bedrijf Proposition Architects (actief als creactive director bij Viisi). "Van A tot Z, door de hele keten heen datgene doen waar je klanten niet alleen blij van worden, maar ook blij van blijven."

Innovatief initiatief

Onna-Onna werd in 2008 opgericht als autoverzekeraar voor vrouwen, met als risicodragers Fortis, Zevenwouden en NN. Het initiatief kreeg al snel navolging: De Goudse lanceerde kort daarna het label Queens en Delta Lloyd zette Eve & Co in de markt. Onna-Onna onderscheidde zich met onder meer heldere polisvoorwaarden en - nog voor de opkomst van de smartphone - een sms-dienst die waarschuwde voor gladheid en gevaarlijke omstandigheden. Sinds 2014 was Aegon eigenaar van het label, dat in 2017 is opgeheven. Er waren toen 25.000 polishouders.

'Geen lullige Bo-rent-auto'

Heuvel schreef met De Boer onder meer het boek Irresistible, dat zich richt op de financiële wereld. Verzekeraars komen er daarin niet best vanaf: "De manier van denken in de verzekeringswereld leidt tot eenheidsworst", en "verzekeraars hebben een grote blinde vlek en maken maar gebruik van één hersenhelft", was de conclusie. De makke van verzekeraars is dat ze geen doelgroep kiezen en een heel rationeel mensbeeld hebben, vond Heuvel. "Je moet je product tastbaar maken. Bij onze autoverzekering Cw0 geven we onze klanten altijd een luxe wasbeurt voor hun auto cadeau en drie verchroomde sleutelhangers in de vorm van het stuur van hun favoriete merken. Verder moet je nagaan wat mensen in een verzekering zoeken. Als onze klanten schade hebben, komen we naar ze toe. Ze krijgen als vervangend vervoer geen lullige Bo-rent-auto met op de zijkant groot ’17,50 euro per dag’, maar een nieuwe Audi A6 met persoonlijke uitleg over de elektronica. Al deze dingen zijn heel belangrijk voor onze doelgroep. Juist daar moet je dus geld aan besteden."

Rob van de Laar

Rob van de Laar

redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.